22 de doEombre d? 1 ^30 la rambla de Ca taluny a 22 de desembre de iggi) El e&os taxista 1 tJna mica de fantasia 1 un bon tros de realitat El conflicte dels laxis segueix si ía o no fa igual que un mes enrera. Aquestes poques paraules semblen a cop d'ull d'eseasta importAneia, però si Ics mirem fredament veurem que enclouen un drama. El conflicte Beguoix igual, o cn termes més clars, els taxistes encara no poden menjar i estan aesbnnl amb el poo que els queda del seu... diguem-ne patrimoni. I els taxistes, malgrat 1 les seves desventures, continuen sense procurar potar-bi esmena. Encara taxis a 30 cèn; ms, encara enveges personals, encara ambicions da comanda- J mant, encara cami de In ruïna. De qui ós la culpa? Parlemne un xic. Fa uns set o vutt mesos vàrem llegir una mena de manifest dirigit a "tots els taxistes", en el qual es demanava llur concurs pw tal d'arribar a un acord i constituir l'enlltat única. A la reyriió hi acudiren uns- dos mil taxistes, mil clnc-centa del» quals varen compromet re's a ingressar al gremi que s'anava a Instituir, però a l'hora de portar-ho a cap aquells mil cinc-ccnls es varen reduir a 1261 Què havia passat? El de sanpre; la "mà amagada" que tenia — I segueix tenint encara — un marcadlssim interès a destorbar-ho per tal que foiucntunt la detunió és més probable que arribi aviat la realització del seu somni: el monopoli. Més tard va sortir una entitat que en pocs dies os va captar Ica simpaties' de tothm amb la teva modatilat de treball: a peeseta l vint cèntims la carre¬ ra. Era ..us solució momentània per tal d'aguantar el sàfu.o que la crisi produïa, però no era prou remuneradora perquè el taxista pogués guanyar el suficient per a cobrir les seves despeses. Després, els pocs homes que quedaven d'aquella Agremiació a la qual de "boquilln" havien de pertànyer els 1.600 que s'havien compromès, varen llançar una nova modalitat de treball: la de donar en tiquets la meitat del que el taxímetre marcava. Aquest nou sitlema va caure potser millor que «1 d'un tant fix per carrera, 1 el públic s'hi abocà decidit. No cal dir que de 30 o 40 que formaven l'entitat varen passar en menys de vuit dies a 300, t al cap d'un mes eren Ja 500 eU* cotxes que treballaven d'aquesta faisó. L'increment que prenia aquest sistema alarmà aviat a aquella "mà amagada" de la qual parlem abans. De seguida posaren cn dansa els seus plans de destorb, i així es pogué arribar a la convocatòria d'una assemblea per tal d'acordar la Implantació Immediata de l'entitat única. Segona edició del que havia ccorregul mig any enrera, però amb menys fortuna, puix que si llavors eU que no varen seguir continuaren treballant a preu de tarifa, oro s'han compromès — els que ban volgut seguir — a treballar amb una tarifa que saben per endavant que és ruTnosa per a ells. Es prou bonic que en lloc d'unar tols plegats "de veritat" contra l'enemic comú, s'hagin embolicat ara uns quants a anar contra ela seus companys que abans els havien ofert la solució al problema i que ara no han sabut trobar? Aquesta lluita entre german* de treball no fa més que portar el descrèdit a un estament fue havia estat admirat per propis I estranyi. Avui ja torna haver>hl la desorganitsacid i la deacon fiança que fa uns quants any» havia escamat tant el públic, ja ea troben xofera que fumen en hores de servei; d'altres que descaradament han enganxat un paperet dintre el colxe advertint el passatger que s'admeten propines; altres no tracten amb la deguda consideració els clienta; uns a 30 cèntims, altres a 60, els reslanta a 40, i tols plegats ne saben on van, però gairebé tots saben on podrien anar. Qui els ho priva? No cal que contestem aquesta pregunta, però si és precís que se la facin I se la contestin aqueata laxistea que noméa saben que els han dit que treballessin com a negres per arribar a la fi de la jornada aensc haver guanyat el suficient per a portar a casa seva el més indispensable per a viure, però que no saben fins quan ha de durar el camí del seu calvari. Es per la seva mateixa dignitat que noaallres voldríem que aquest enutjós cenflicte s'acabés d'una vegada, però no tal com estava abans, slnò millor, encara; tota units, tota amics i tolhom una mateixa tarifa amb la qual el treball els produís el que honrosament deu produir-los: benestar i tranquil·litat. I així Barcelona tornaria a ésser un model en aquest estament, i ér públic es veuria servit tal com as deu ai que paga per un servei de la importància d'aquest.. A. FIGA — l;.n cl partit celebrat el cirifcrei paiiat al Frontó Novetats, el qual, com cs sabut, era a benefici del Sindicat de Pcriod sies Esportius, no hi mancarà gairebé cap dels habi'nals concurrents Hem dit "gnirebé cap" perqrí virem trobar-hi a (altar un "torcet" que no acostuma a mancar hi cap dia. sobretot si cs tracta le partits in, leressants. Ni En Campalans, ni Ea Rocha, ni l'admirat doctor Cabrer eren als seus llocs de costum. Què havia succeït? I^'ocell que tot ens ho conta ens digué que potser va ésícr degut a les ganes de dormir per tal de fer la pau de la nit amerior, puix que amb motiu d'un petit accident amb cl cotxe, i unes raons que això va portar amb el causant de l'atropellament, els varen tenir a la delegació declarant fins prop de les set del mati. • • • *- Hem de fer un» petita rectificació a favor del "rissai" Samsó. L'altrc dia el vàrem veure que no ic n'anava a dormir fins acabat el segon partit del frontó. Resulta, doncs, que no és cada dia que ha i'anar a esperar la sortida del cinema. • • • +- La crisi del comerç automobilista es va arranjant cada dia. Segons dades que podem donar com & certes, al mes passat hi ha hagut un considerable augment en la venda: entre totes Ics cascs de Barce* lona s'han venut |tre» cotxes 1 un camió I • • • — > La setmana entrant donarem compte del nombre d'inscripcions rebudes per al concurs d'clegincia mascle. Recordem que el dia 37 s'acaba el termini. Les que porten •Is números 68 i pg ens hem vist obligats a rebutjar-let perquè els manca quelcom — molt poca cosa — per reunir les condicions establerta». • • • — i Que els digui quelcom de l'assumpte "Chevrolet", diuen? iCa, no senyors 1 Hi ha censura. • ■ • — En Borràs ens diu que degut a le» circumstàncies per les quals ha pas'al la ciutat aquest» darrers dies. no ha pogut acabar el projecte "hidro-neumàtic" qne té .« perspectiva. Potser la setmana que ve ja pedrem llançar la bomba — epl. la bomba xafardf ra, no l'explosiva — i segons rumors serà una cosa seriosa. Jtume I. II T»l. IjíS» ORAN ASSORTIT Dg SUITgM La prova de Sant Andreu novament ajornada ... PER A DESPRÈS DE L'il DE GENER Segons ens assabenti el secretari del Moto Club de Catalunya, la prova de regularitat del M. C. de Pant Andreu, que el dia 7 fou ajornada a eausa dc la plujo, per al diumenge següent, ha estat novament ajornada en vista que les passades circumstàncies havien dificultat alguns tràmits d'organització. La nova data de celebració ea fixarà per a després dol dia 11 de gener, 0 aigui despréa de celebrada la preva col·lectiva per equips del Moto Club de Catalunya. La XVI Excursió Col·lecti* del M. Oa de Catalunya Els primers equips inscrits són de qualitat El Moto Club en» prega recordar que les iBKripelSns per 8 participar en aquesta excunl* que el Moto Club de Catalunya organilxa per al dia n de gener vinent, hauran d'ésser efectuades pels eapitar» d(ls equip* corresponents, els quals Ui lliuraran completes al secretari general del Mato Qub dc Catalunya, per a ésser trametés al» senyors Andreu Bresca, Francesc Torres i Josep M. Valón, que componen la Comissió de la prova, els quals, d'acord amb al reglament, reviuran la composició de l'equip l designaran, d'acord amb cl capità respectiu, el c«13r oue com a distintiu portaran durant l'excursió. Per a efectuat Ics inscripcions es facilitaran ell butlletins cerreipooents a la secretaria del Club, per a la uï cota hauran d acorapanyar-te els drets de la Inscripció que es fixen en 10 pessetes per vehicle per al» senyors socis del Moto Club de Catalunya I per a!s que no ho tlgttfo, i es tornarà l'import de la inscripdé als socis del M. C. C que prenguin la sortida. F.l termini d'admissió d'inscripcions acabarà el dia 7 de gener. Han estat formal usades ]a le» següents inscripcions: Equip rermen-negre : Emili Tintorer, moteckleto Dunelt «50 c. e. Ferran Bergtdà, motocicleta Dunelt 3J0 c. c. Artur Bon, motocicleta Dunelt soo e. c. Pelegrí Esteve, automòbil Lanclí 3.50è e. e. Equip verd-blaoe : "Pasaplà", motocicleta Dunelt 500 e. e. Antoni Murla, motocicleta Dunelt, •jo c. c. Alfons Omritg, motocicleta JS0 cc. Enric Perelló, automòbil Amllcar 1.100 e. c Equip vermell-blanc : Pau Sagnler, mStoeiclefa Norton 500 e. e. ■no'.ocic'cu Josep M. Muntar.yni.i, Norton 500 c. c. Pere Siquí», motocicleta Norton 500 "Platino". automòbil Amilear 1 100 C. c. Equip vermell-g roc ; Pau Atseri, motocicleta A. J. s. 100 c C. Antoni Gsrcia, motociclet i Auto-,: :„ 500 c. c. "Relos". autómòh.'l Ford 8.800 e. e. Artur Mas-Sardà, automòbil Foré 3.800 c. c. • • • Els equips que inicien la inscripció són d« Qualitat, tal com hom iupoím j ; !a marca Dunelt. la guanyadora del premi especial per a marques deia darrera Voíla a Catelunya. no díi: - j d'estar ben representada en la vi -.( carrera per equips. Per de prompte ' ,j "teams" representatius de la rlita marca figuren entre els inscrits, Pcquip vermell-negre i l'equip verd-blanc. L'equip YermclI-neKre, integrat p-.r element» que formaven cl "team" te Penya Terramar. vencedor de la ^ •sifícació per equips de clubs en la dar» rera Volta a Catalunya, comprèn irci motos Dunelt taitntadee per Tinto l', Bemdi i Bou i pel I.ancia Lamb la, de Pelegri Esteve. En Taltre equip de n'ioelt B^ur-n també tres moto» de la dita marca — les de Pasaplà, Muria i Orovíti; — 1 l'Amllcar de Perelló. . Norton '.é i bé inscrit un team dc qualitat, cl mell-blanc, ea el qual liguren el» enceHent» motoristes Saftn:er, Mi. ifinyola i Siquí». Fn aquest equip r', cotre — un Amllcar — correri a rirrec de Platino. Si en l'é^aip verm;'.!blanc reapareix Pau Ssirnier. en cl vermell-Rroc reapardy "Rflos", correfi la prova d'equips amb F r Aquest enuip comwín un altre F - — el de Mas-Cerdà — i dues m.-,' ' Una de les motos, FAutcnéoto snn la dtirj el d·'rtr'ickman Garcia, i fra, l'A. T. S.. la (•■:ri l'hàbil mol rista Atserï. CANALS NUBIOL Cava St. Jordi 1888 1 1 * m Cava Guimerà XAMPANY I 1891 DE EXTRA QUALITAT JK S C li M O S Beveu-ne GRAN PREMI EXPOSICIÓ per NADAL INTERNACION A L DE BARCELONA rmm ■■— n ■ ■ ■ 1 i n r». . ..^ ü . . a «a » 1 » 1 » r» n ü rmT a » aiTliTa»8 »T»8 »» a ü ü ■ ■ 1 y „ | | 1 1 U | ] Agents exclusius de venda: BORIS, ALBISU i FREIXA - Balmes, 90 - Barcelona 1 1