198 aavisTA uontshrkatina Corria el año 1418 (1), y el P. Fr, Marcos de Vilalba, primer Abad de Montserrat, aunque saieto á la jurisdicción de Eipoll, reunió á la Comunidad y demás comensales del monasterio en Ca - pítnlo y propuso redactar unos Estatutos para el mejor desarrollo de la Cofradía, lo cual fué unánimemente aceptado y confirmado, como se desprende del siguiente documento que copiamos al pie de la letra: Capítols de la Confraria del monastir de la gloriosa verge María de muntserrat En Dom de la aauctisBíma Trinitat, Pare, Fill e Sanct Spirit. Per mi frare March de Vilalha, Abat dol monestir de la g-loriosa nostra dona de montserrat. A instancia e ínter vemment del molt alt e excellent príncep en Ferrando per gracia de Deu Rey d' Aragó. Vuy que 'n tenim X del mes de juny any M.OCCC.XV (iij) fou fet toquar a capítol ab so do campana en la forma e manera acuetumadi*. E foren apleguats^ o capitolarment congregats los monges conventuals en nombre dotze. Los capellans del dit monastir en nombre dotze. E los donats enservey del dit monastir en nombre dotze. E los armitants vivint en la dita montanya en vida heremltica en nombre dotze. E ab tota lur voluntat e consentiment eens discropansa de negn, fon per mi confirmada, ratificada, e aprovada, e novament instituida si obs ora la confraria per mos predecessors ja instituida en lo dit monastir vulgarment appellada Confraria de nostra dona de monserrat. De la qual lo sobredlt princep Senyor Bey en Ferrando volch esser admes en nombre dels confrares de la dita Confraria. E ton instituida confirmada e ratificada per salvado e devoció special da les animes dols confcares e coníraresses que son e seran por temps sdevenidor prenent per patrona c special advocada nnstra dona de monsorrat tota los capítols pactes e condicions següents: Primerament vol e ordena lo sobredft abhat ab consentiment e voluntat de tot lo convent dels monges, e collogi dols capellans, armitants, e donats, que tots los confrares e confraresses qui son de present o seran, se alegren participen e sien admesos e admet ab lo prement capítol a participació dels benifficis nuí per los sobrodlts se faran, axicom sacrificis, abstinències, afflicciuns, dejunis, oracions, almoynes, aspredatsde votiva de l» Virgen se pudiera cantar la propia de Nuestra Señora de Montserrat. Terminada la misa rézase nn responso por los difuntos y á continuación las letanías yla Salve, rezadas ó cantadas según sea la solemnidad del día ó á petición de algún devoto. Las preces podrán haber variado en el transcurso del tiempo, pero vemos que esta piadosa practica cuenta por lo menos siete siglos de existencia. (1) La Cocha del manuscrito dice MCCCOXV y están raspadas las tres «ijflnales: por un documento del siglo mi sabemos que en aquella techa ya existia dicba corrección: ¿cu&l de los dos años es la focha verdadera? itué una corrección del mismo amanuense?