Quatre paraúlas sobre música popular. Aixó 'ns proba clarament que abans que tol, los canls populars foren religiosos y consagrats a las cerimonias públicas; desprès varen passar als palaus, y d' allí al poble, crcanl aquesta riquesa de cants nacionals que comunica al liome tan las alcgrias com lo dolor, aixis I amor com la venjansa. En noslras islas Filipinas, a més dels cants religiosos, se n coneixen d' altres d' amorosos y lànguits, perc que no tenen lletra, y !l salvalje 'Is suspira sens articular paraula, com fà lo rossinyol en lo niu al costat de sa parella. Pero tot lo que tenen de calma y dulsura las cansons de aquells pobles barbres tenen per altra part la energia y activitat sos balls. Al Àfrica sobre tot, y en las islas prop d' aquell continent, lot es massa apassionat pera que tinga mesura; las dansas mes lascivas s' ballan ab aires vius y ardents. Bona proba d' aixó 'ns donan los balls de las islas nomenadas, que lia publicat lo periódicli de Barcelona La Eneiclòped'iú Musiçali Per altre part trobem en los antichs temps de la Grècia, entre sa música popular, que, per Teócrit, 's fa menció de una cansó dels segadors. Aristófanes parla de altra pera las espurgadoras de graus. Ateneo anomena Uïmea a la de las esclavas. Los Ircvalladors en llana tenian també sa cansó particular; los teixidors la seva', dita Elina; los ebanislas altra coneguda per Epïmulia; los veremadors la lipilcnes, y las esclavas que cuidavan dels nins sabian la calahancalisa pera sossegar sos crits, y h inaminia pera ferlos dormir, si bé pareix que tots eixos cants eftin insignilicants. No acabarem aqueix article sens copiar un pàrrafo de un esléns trevall de la matèria que nos ocupa que bem tingut fo gust .de llegir: «La creencia en certas divinitats de las ayguas que, semblants à las fadas morliferas de Ilylas, alràhueo als joves, sembla universal al Nort. Se troban aquestas ninfas pérlidas vagant per la Lituania, al marge del llach Swilez aliont la cansó de làs Sivite-zítinAos va inspirar à Micliiow iez una balada plena d' encants. A Alemanya Goethe se inspira ab la tradició popular del rey dels albas; d Suicia lo necken y las çúdihas gosüa d' igual celebritat; lo cant úel uecken té una de las melodias mes caracteristicas del lipo suecli; lo cant noruecb de la Ondina, recullil per Mit Jacobi Huldre-uie suog, recorda maravcllosamenl en son segón periodo lo tó de la barcarola aspre, de la barquerola suissa, y lo de la melodia napolitana ó veneciana. Los pactes ab lo diable, las Cassas salvaijes, los Gpbélins etc. mostran igualment tota la rassa septentrional de baladas sen/illas y terribles, lli ha algunas d' aquestas tradicions vialjeras que han donat realment la volta al mon; que, sur-