^ 1.4 PU BL Mlfl TAT S La Uorà Jordttea otílafla t Vich Mite di' ia Columna c'o C;ïí:i la Ciutal oferia un aífieets sokmlüul. l.a I nió j-irfiiica de Ci.ralunjpa, ord ai-ib I'1 j~— '~~T" dc VicH, hevia organiUul un ai-te «n cl <)•!.€• ■•• ftiiyür Alè» O. Aiipü-ra ti'* t-v'-jtj·. ç^ni o de'.fjwl d'w- cU í.íxí- 1144 lu'.ïi«en promogui la .-c\,i creacé. l'rciiala raionde, íjü. ' .. m -i dii·lï al sei/voi Angiícri, íl foiij-or Francesc S! MoüfefSN : i els tegídaça un|«ca Dlaach Viíanav» i Rafart ta I c*ijv;errj fi •í'nyor .lo^rp M. Safciraffej (».,« regidors senyo;'!; Arumi, Ji.fra i Pujols. En l'auditori, qü- fiuí-lí a vessar la ES!a, hi v«i#n a a^una HJ astres capiIj'iars i oí-i'efieiitj tíe la Suu, tal'M àlbs (i^í ainiinar: i hIIiví «tergttt*.; 'ambí una reprpsíntaeifi liritiairt femenina i la majoi a ,! i i ^ent ■fMtada liti i ■> eosci ce Icípcril i ralalsncs- OUcrí i ail-Ct el Eerrjror Maíierr;r. en milet i-araiílns d'elogi, va' U: U ; : tc-ji^cid del evuierca - ï'ai",-.'; aítt»»! a rallar en da «'evií-i acii i-iia gtïii. Com a Vrcía.-·:, ; per a ctnvoslEar Temo ció qne sentia ai parlar ca la ciiilat de V \a fef una rbplda dís. qui^ici'' ^ Jtc la conlínua i ^ua* misteri tn'rzvzmiò àc Vicb ilc l'antiga i Ausona en les pea • tí« que : ■: ; . n la hi»li5ria dc Catalíinya- > »oci e'.í noms gíortoíOj d 1 • Jaume CaHIs, el jonaro.-í:: i .- •■ r-·engaí, per a retarcia uaciuii»!. cl d.l r > çne eombaltf cU n fpúiSB» i>om » i r Ji;- b r> h N» M rre»1-.!Cl'pi lliei de! Caprir Ai U :< M , a r.i^ ■ lOM gra:', ü cant <« i ■ • • cim-.;-. : i a.ij- i! pairaui i la • li- . r.i ( L'rti i i >' . i ■ ■ hiiv a d lata (i .p tauia :.\ . . jiir ra ■ Avui .; UÍClj i . •na:- a hdu 1 • la au I tal f.. I^Li.í-- QuU ï .* «-_• e ■., riiuil..-.. pa;-iü >■',' ^ ■m- n (j.v.. I) mcií; - Li i : Clí Dl • " oc Ci rt > i , a i ' - i resp • : 1 er h i-l d - . 1 -.- l.o. la no» i Oi - ni; s i t Ui • MCI.' t)Ut- 1 ■ - • i.-. .. ÍJi i- . ■ piera \ .\ liatiii- - :. lual >; - l_ tisrtae ■• . i .. r;:.:ii.-ia, rcma»- .■.,,x:-::ra dC (.ialüUl- reMortment lilerari i. ií-.uí el p»Htic, 'ïv ;■ as auri ois rosnin d'espirar; com a i eiteritilal, expe»... .,; ú umi ■ f·Trtaill: la ii..-l (i. et. . Ui'.va, ^L^Í.^r (..-l'í- i ..;:iraL ïtaputenl 1 er tftracnenl. eia pio. ; davaisi d aàjíú t-.ii i í r fs iíl'im a L'.ic. d--i;-L de evgír-ec, tfj • ff.ui jaridiíf. A-í. i;> j ■ : .v-v j;ja:j ia úaíerio.'i. ■ - L.-.vüt-'U a\ ui t ca - dc* I L-iia: : - tnfcffuJ iUíï . - ..;ui ca uaa loona :....íÍj £ils saas d.'cis " .. - «-jtordiaais a ) ol»o; tad.*« i r.tar un tü^i·Li r ■. . - icfei'ÏOHllt i^ii' . ï ciutadans i a kia-.a ; r .vilügiady U UUa, I ra la nas i \ .i;» !- 1 l·i Ue i ap'iealilc, coïa quc, Dalucal- mcnly afavorcis 4I3 lïtigauls de malu fe. '■ i l.'lislat espanyol atent sols a lii-oblcmes d'ordre, nasculs «n la iin-ruprió ínlcrna. aleni srf.s a legislar «n matèria fUcnt, no .16' tíEips de logislar ea malèfi.t Sftbalaniiv% 1 ipmn ca l-i-uctanià «iL-cisarf "«ute p| Kstada cspnnol invicra un Cídigo", (otliom sap ijii* ca n'eniíipunà ua amb rotatls dels de í»ra. 1 aiixl. avui CaLiduuya, quí te una vida tan dirii-ení de la d'altres temps, amb ■"■.T-tdi-raes nafents cn Qcí sove* iii,OikiiiUU de b vida moderna, no lí p^r ells norma aplicalrie i a l'aplicar-lii l'antiga i neixen i-ijusiinci evidents, doloroíes « «iiialies (joc sol» «tonon lloe a ri«!s i discòrdies. 1,'Eslat espau/el. q>}{: podria donar la norpin. no vot donar-la i Catalunya, que voldria, no pol perquè no li d*-ifer. 1 n(;neífa és la tragèdia lU I rostre drvt. l'siilic* el cas ocorregut a La Kisbal, vil un funcionari judicial si-íirevi no fc&U a" i^rtorat ffs ir--e4i <íe i'itfioaia falri, sini fms a mjnrutr lo; la L'ni.6 Jurídica hi ba íitter^irpiit, i ncíualmenl s'ha aj^;ès u l'Audiència ïiro\ incia1. o;ia (ncreUt conii-a aquest íünl' i una ri. y.i senyor Anguera donà a continuació nau aaipta visió de Qataliiiiya en la Seva edat f.ontía, icl luLX·.-mc.il i K·.-li'.ud d-Katloai...;i ca^vul kií.U tl CrisliauUiae. 1 U!;..cuLiufu.'u.at d"ell, que s'aííiiniià i·óiiiidL-iaaieiit e! dret canúnic, fant-iB'l suptevurl en prtiMr lioi-, com Htuí maírK; i/o*a du reKru In potèiica de tStÚíui-.ya cu itipjcEIj* ventoruso^ ït-ntiiï i la graadíiMital de la tev-r» 1 i.livo, que bavia d^ fer-la ifteatreat.i dc la M .■diiei-iinia. Dins det Rcuarxemeut nasqueren les ícíccíí nteionj^lütes q;^ iiaviea di coc1 o-Mpm a.tal liorerxença, i «ixi assenyalà cl f..«;-as dels «los p.-iuc.| liaguti com axtonmll ei d-j. I a-a.orital. il luiilat «e; príacep "ü! qüo.l prineipi ptkru í, logis Uabel vig·u·eui". l/aqiu Niag.n; ronmipoceiuMa del cap (TEstak i ií*ls seila faueionarij r l'al^eiitia dr{ frilf ' n ■-; f'-Atiti: a r^tíalucya, veiiturtisaaieul, l'esperit papal^r roninaguí \;ü ea ia t,jiLia menestrafia i 1 a3e^ja· La L'oiò Jurídica vé a reivinó.ra; 11 lircl icl puble, ci dret d-: n-^tr l'í >>-\,i \ .dj civil, segona la se^-a luancra d'é^aer, i nu fa d'altreü pctLle* d^ còsl(UUü i \.da beu diferecUi. A euitlinuac^ú.cn parà-Tufs d'el-ltdietú bon ttsslhliiuda » inulorts ço m'/iv. tii.-rà cu 1 estudi do l<-s n Uie-li/Us de Ca'.qhiuya audi l'Es^lési» Catòlica, deaiostraut que a Cal.1l1111.1a t! d. et rcligüi és coa- libílaiit-ai'í am'u el poble pee 1,1. in diu.-: I 1>ï .^ia la igualtat j iriílico ci c» l'.ddí, íi uliiíuluta. I "I I .. 1 w/i n príincr Blaredal^ seny i ítnüt pvovjs de fes costs. La Cüufcròncia del senyor A.Bgacua. causk. -yciitaWc ecnsàciú, i d'ella cn foren, mostra les adhesions i f'.-flicílaríeiij que l eM ar final d'ella i els coanonlans unàiiima que sasciíà entre eis qu* llnguoron la sort de senlir-l». Yi senyor Siibirach, en nom dbls ofganiljadooí. donà w^r;-*! i comiat a Paudítorl; i meroes düneea uflsaittcï, i tol Vicií podem (tir, nl 8sím»r Anguera per la magislial dissertaeió, & Ha qual tota lii vciírea» la. rcstair'acio a Vich dol veritable prineipi d aukorifai. de l'éniea font do rtrel, d; la Ira-tficid- cartalana, Ua csiimada delí v igíilaia-.. -IK-r 1 Iíuï remati pitoJa pla-': ; 1 notari; ; ; üsstnuMBt £.< pa.a'it:-i .. i», vida toefcil 1 fatai - •I j,v •-■ Ka a^uo^i aspecte ra la inipurlòncía deia ca.- ïtacintata, ^ -ntuUie .•- tat cl sií-lcn-a j'.írf. dic líaJtt *1 do Ca'alunja, d.. cuturnt de p.reviwó. dc garaiilin i bamitin ( taaiilis^r. Avui la 1U7; »■ laOió espan oía. Jm/uíscuinl sem X^ued >. ..- -«v v.daLs«»:-;-4 el p.ciex. de [;:- . ua t scads, La. i.ei·lu. I«i' cua.;. ■ la tu nl b t;iiic;ii uoltrial, i-onlraetaoió i.úblióa .i. 1 íaUilicri-jló di·l qu • ■ ..r.Mfa solà a il··fuçir ^ .'.-.i-lar bens, font sci ■ v i discòrdies ; i --: . a ia impoiícií '. ;. ;.)«, cn uh ftíiiciutti· ri qac m,;. rere* nseeu-íns i li-a*liats av.-'R.^ljeaat.AaquenU ct»Tuí-ió d .. '«•uw-·'ki la fon! d.» ibe! ■'■ f.wií juris prudenfià. que B t-j .-.•>& ««& avui a ( .';: - ïif d'un i'rièupail an<>i»«r.uf Siprero. m^;\> dottïines tan conlradietúi i.-.- : .jo-iy.üíU que hem tu1ribat ja a <;> aitiem qae a CataJnrij-a fs I iMk rrrear un criteri cwt, una L'arma jorída.'» tf^Via Cità 'd úc Tortosa i !a lo-. 'iiem'id do ta I ii.o Jai iJ.ca. -oí ús lii-i- i-·'oa.-Mjj quo la í.ei is^-nira dòjia rooii-a eis aucso» loadol-nó de |*S ruosi f..'! li i ni amb toia etale reoibfatots n- ■ curM-s i.iai pod a Oiscr c, us. deia, com aceiBptaíorí a hi jerarquia í nuLorifal- deinoatrani qn - inó.s i.v.a!: i r-a untl-eanónlca la trona rn què n'tuis reCMlrej e.^ lasnvrn. AnJi Pots, i-iio,, dc to.vte» i aitos anturitiits. ileuiostrà l'a* luur a'i-b qnò IX.·glà&ia lia úirai SuMpie 1 s petílea rai.-; . as; la \ iuiet-eiú ^iresluda a li's mino;-ios i.»-M.iMa'> p·.·r·i·j.·yide·., ei!;. ni con; a úilita it- ei de Lvtdnin, on p.-.diii'tis'Ció del Sant Parc ni Senunarí únic 0" Letónia es reconeix com rxclusiu iiioina cficial el Il·ió, cl de la nació fins avui e«VfcoitaJd caire l'.aisia i Alemanya. l);;:oi: com la Kaiii, malgtnl toi 00 qac ea digui i faai. uu c» im>ti- ■ va do la ^-w \.a; cn ois problemes cAií-. • la l!ci civil aoudici: cn 1! tanónie, ul canOníc apel·larà, puix no És üllrc oi s-en fi qtidl pi-cdoraiui doi dret do Caialaiiy.i en toll;-» los Cifores.. Acabà ponderant la nova fasiíiuü ba aofert l'.-jtal del món aioh la grau guerra; aquesta fa doMualral que nu tls giaiià init>e- 1 is. s*r.ó te.i naciunaiitíLÍs vives, perduren pels segles, fuií tencty ..,'ig Ojao'lí dtiua vida eterna. Ca^aiur.}.-! lii'u aprofitar-se dels fi-uits de la Kuon-a, que com Parte d'uaa tempaata, ba aclarit l'ctniósf-.'-a ahuns viciada; Calalunya dau aprofüar-sc'n i lluita.' l^-r fa 'eva vida, pui-11 ela pobln qu1 no tluií-u por ta seva penooalilat no tenen drcl a l'cn»l*n nin, i Catalunya no pot ni deu íglüirar la .cva vida Ua biütú.'ia tan jlu.-iosa. — X X — ; N'o i-^lem ïens conven^ula d'bj vor fet un resum exacte de la disM.',(.a£ió, quu per espai d'Lora i mitja sosliugué í'uteació dels laincarn'uts; ríssar dita i ro Ho gida dificultava la tasca do pendro apunta, i gyc altraf arj ía pre - Càtafynya endins Una excursió a les Serres de Balaguer i dt Cztúq Ayroritaat l'avinicsa que cas oítr.cu ci* di*s a. 0 1 td de desoiaúre, na grup tlo eompa.·jys U'teressais a eiiniar la Gcogra.£.a de Catalunya aaji mira a fc* icves eventuals a^licacitius, oryauiUareai una e.i-cursiú pe» les Bernss de Balaguer í Cai-dó, aiIfuiit EJtcciíUuaal Ut ia eutiiacea tarragonina. Sor i: rea tH dia 8 cl primer tren iii i híi xani iio-pré^, ja ben fa.-c. a l'anílc J.'oncsíir í artnal .liui acari d liffícs nili·c·i-i'int*.·s i arseliicals. I, finalawatJ el tercer dia. després d haver paja-l a) Pic dols Sants, na punt nn'-^ aiï do la Serralada de. Cardo, lvs d'ori hom domina on espioii^ída v+síó 0»; ronp.int els pvvrts de Becoít t l·l-'.bre do* de Mora a la mar, 1 aiXàreta paí-enejanl tirs a Tivenys, on emUa: i-à: cta ca^j a Tia to-a, ai-aba d .'1 ;-;jí" fevi-crsió ( ropia1 lue«t dita amb el retorn a ciutat i-o! tr^n do València. , I.'objpi !e espooialr do l-.i UMtra lasoa féu t$ui proetfi-wssiíq 1 .!.-a.--uii- rn ei maior cmilarte po.jsiblo aj»b els ba-ld tants de hi coinari-a recontüíai:bl> i a tè qae i n tre^tw'-retn bona tepreswiiï. N» ii p«eï!bla eoriüe·lilaí ihís Cot»i'a que la d.ü.-i tvas amics ";:,.e férciu a 't'ivlsaa, ui major auiaiiililal (on- la «Tutelada en .:iiiarnoa per la ^ent d.- Tivenys. De tot cor vài'oiii prometre (ornar a vfsitarios. ) aixis ho complirem nr1 ibat el bnn temps, quan linsnem fe(«a le» altres Urarxes projaElaili^s i Ivom procedeixi als treialla de l'ocaiKtubiciu. l'n -(dany, çerú, r< dcslucavu eh lotc- ^es i-on\ovscs: f';l ^run abandó cu el ijual ia 1,1 nj. iria dels catalans do regions mes a/ortnna,d(f- havem deixat aU uo-ti-es germans dc torres fronteres. LVx enrsionisme usual sols es teoi atret per la Cnlalunya seivtentrional del Montseny rap anmn!, i a pcnOS sí qii.Jiques esenaiots s'üitccucn per tones de Merda, pel Pallars i la Conca de X'reiap. Perú ea l'Oeeideiit. ea les vatltoï 'lO.na. Saragossa i Ca.-ieltó, h i terres' wís necesailadaB do reconfort. uin^ú s'bi aventura. Ca n\ot\i!a dot M-'dani.ni es allí uaa cosa lau insóliía com la b.-usa mttrtnera cn l'alia munl.iuiya. peró la bona vdhinlot que LL> envolta des. de la VoatfB arribada s'end.usa tanl on l àniLia, qjc no us cn mouríeu. Jo voldria qno les nostres paraules servissin, si més no, per a eodressat rexcursinnisme [n'r aquesls mina viaranys tan ncs ea promeses, forjadora d'anlstsla que, a 110 dublar, u» dia baurem de posar a prova; qac ís mil vegades móaúlil Queescalai' un pie, fer nàixer als esporil» Eul.'laris "l desi» do ccd lalioTtir a l·i rc-nnqnista d'una Pàtria dufiíiitivament alliberada. JJ. \. E. VOS, NACIONALISTA, que ua heu lamentat de la paoa. premsa catalana, que heu enyorat any» segolM un diari mtegrarmant naolonalleta, ja sou Bunonrr a .*w eujiüítrrAi"j r.OBEA. - "El paquabot Tenaolty", trea aotes, da Charles Vlldeao, tred. da Carles Soldavlla. D» los cbcka estrenades a Paris aquests darrers anys, potser n-ap com el "-Pa^utíBul Tenacitvba tingut un (bit inn sòlid. No om refercao a l'tall de boulevardi de les dues mil ropresontacions dc "Phi-phi" per exemple, Elnd un òxit iutcl.ligcnt, entre aquelles persones que no cs deixen cnlluetaar pel truc ni pel que està dc moda, r cerquen dina de Ics 'obres aquella mica de flama immorlal que [«« fa incorruptibles. L'I "PaqueLot" no ís un drama, 11: una: miquimr teatral d aquestes a la manera jueva, estil Devnsloin u Vl'olf, no és un& cosa construidi amb gradaci* d'efectes, amb grua* topades síBlnnoníais·; no tu Ini falses coniplicacioD^ pídcoíógique» ni ijknes eondimant·ldes amb Cdeadira per i:s de tos belles actrius de gcan fama. "Bl paquebot" és una simple eiposició dramàtica, d'UB fet biològic cnlru les relacioni; d hnmea idnucs. Jill nervi Eonlimnalal/dc l'obra és niló tan vell i tan saiut, de qui 111 dona, davant ítm home Ifmal i eaga. dobles soníii à una mena dc tendresa, i davant d'nn Iromc doc-idit í impulsiu, amnèsia tendresa e» eanverfllrli ei» fuHa ikis; io, I Abandó 1 bsotul dc la rohmíad. f que farà moltes mís í "Sgràcres en- un hora ea el- cor d'iina dram normnl l·liMnefue no vaeii.la, que cn tota una selniuJ» l'home vaeíl-fanl i poc civil, en una paranla. Aiió Os cl quo es planteja i es resol en el ^Paipiebot Tenaelty'. I aixó ós dil d'uaa manera tallada, coneisa i punyent, sense gens do falsa literatura; aanefta j-astíssitna expressí* poi-rifa. quo sense caure ni abandonar-se en cap mena de r.a(oraIi»r.ac del viei, » qae no M cap mena de puéov per aitiag-ar-s- 'n. Atjuost Le'iae, com ttils els que vmen al marge de los coses, p-.rla la veu eimfant dol sentit colon, i cnioig dw Ict> seves grotesques- eoneepaiena diu veritats corn en tcaple. Ls cl tipus dc! bufó sínC-sporii. ós el esmerttarinta do l'agra ironia barrejada amb la més liiininim pieíít, L'aniba-al íkl Taquebur és Tina tavuina. de morínrtrs, fa traii.a i'n Ken/iirísfiíma. Hos xicr-ts qo.o han fet la guerra se'n van al Canadà cniharcats en el 'Pai|oebul Tonacity", porú un desferieele de la màquina ois obliga a restar quin/.e dies ea una taveri:a-boslaí do la etutal. de pari da. Els dos xieola s'enamuriaquen de ia noia co ía taverna, cadascun d'una manera moll distinta; 1 la noia a.-aha per rnpir amb el (niayó'd'eaipenta, i l'alíre, en Irobàr-se sol, no sap que fer. si t-u-i.ar a Paris o caubarcar-sc, i a la fi scuiburca. L'escena senlimeníal entre' ( i noi tímid i la noia, i l'escena de la teitucciJ amb nftre company, estan apuntalades i líil·-ade? amb uns nervis de vorilabíe poosra, d'aipielta que sap tieore eï Color i el pardlm du lu vida mate xa. i ens eis presenta vestits amb li-s rol es sòbries do que Vi,drae no ha volgut fer nua obra immoral ni ennegrir l'ànima dí niugó. lil que passa cn el "Paqnehot" ès simplement biològic Vüdiao sent com abon po.-ía Ne coses d'aquesta vida amb tota la lrlslc*a i F amar gol que s'h: ena dc vegades, l fwi agafat un tmcot de dnuna vivent dintre d'una (avenia dol .Nord l'.a lïunrn i l'ha dit i l'ha comentat amb QcDgVS de poeta, i aix'ó cm sembla (1110 tot. A m^s a Bv'f, Vllilrao ha tl·igut una grau sort. Nu totes .t-; ubres üel i cal re responen !» ïos ütlcnciuiis d2 l'uulor. i Vil lrae s'ha (robal umb una utira daquelícs que 110 tii fia res n (fií- qm; ba sorlil ben deixada dc eap a peus; ha fel una gran troballa, l alxó 110- liu fa tiUüom qu» íio-voh I ara parlem, una ullen. d!e la lraducci(Sa d'En Soldavito. F.i-n moll difícil donar on calolit l'cíeolí del ^aqucboC", Un cj:u«^ ses i llibertats do llengualgo, lan suggestives a l'origiíial francès, eomlda que a nosaltres encara 110 se'ns permeten. I lli Soldevila ha nblirgul unà traducció viva, plena d'expressió i da color, eenae cercar mola pintorescs ni uíilarallst^s, sense que mai us ofengui ni una paraula crua ni una paraalií tivia. Flexible lots els moments, limnil i sumi als r?éons teiidres de l'obra, i decidif I picant en els moments d'e.iorgia- Fer parlar r-ntdou* (cl «11 beveder) fen calalà, ora una prova pel millor pi-osisla. i En Soldevila ol fa parlar magistralment i fa que les seves paraules nrribin nl públic amb lot l'aplom, amb Iota la vivacitat t air.b tal el grotesc qne les situacions exig;ixeu. 1 ara parlem 'rji'.bí do la inlerprelació de l'oloa. Jo fa un inca que havia vist el ''Piiquebof a) Vi^vn Coloa-bier de l'aris. Cokfos>o que abans de reatrena patia urm mien, peró quan va acabar cl petuer acte m'cnli-à una imada ti oplirnisme i d'alegria. ' Kí paquebot", dirigit per Ln üimóuex, (-.? poi'.ia posar al costal dal que dirigí C.oprau a Varis, sense euiogir ni mtea. Els nostres aelors deien Ic* paraules i cs muvieu per l'escena com nus grans actors. En Xloutcro des. del piimer Munien! pnanyà el ror del póbóo, i a Liida rpac aaà avan- çnnl la reprasantaeUi, s aaà caaiulint i s anà cmmarcanl d'una maiiera perfeeta. En Ui-aileru va fer de l 'Ilinou" una gran creaci-.l, i lols els elogis l|ue li fen seran poc». Ka Grases i l'Kslieins eftigooren jjstlssuiis i ben coixa is en el í-eu paper, com tambí I10 t^ligueiej la ilui-e^p i la Oiti/. /. tols els fel.citu sincera meni. ^Civiillic'.s tanmataia*, carnèd'A en un tolo, d'En Carl:» ColdavUa 'Civilitzats fanmale.-.v" ei'n ui» ol m ja ( onopiuia per Biolts dels que s'iltterosson per les nostres lletres, perquí Ku BoMentSa la va publicar cn aquell deliciós liibret que es doia 'Tna atzagaiada i altres contes". Peró l.-s obres eseiiies enab visles 0 l'escena s han d.e veure representades, perquè un sí'n jnigiii fer ben bé el càrrec. Aixó feia q-je l'anunci de ta representació de "Civilílniis lanmateis* reíURós un inl^.'rogaiil su.'gosliu \ er ah-, que iri'iio t o^tiniein Pobra ó'F.n Soldevila. Qa\n efecte faria al |'úb..<-, > (;oin eft-ole eus faria a nosaltrea mateixos? Al eumepçar la representarà i en plantejar-se el diàleg, la impressió ton d'una franca i inesi» lible fin-palin; los parairles i èís conr.-[itei aguts soitjvon d'una manera fresca i nela. L.i prosa d llu Soldevila adquiria uu relleu humà i un caliu de rosa viva. Si UB sol punt banal ni una caiguda p^-e intel·ligent, >'.s presenta de seguida el COUfUola de I obra. Sense falses ínlroduí-ciocs nl allargaasadea retòriques. Anem al gra i s'alaca ta qüestió amb formosa, l'n advocat i it:i engiuyer amb la duna de l'enginy ei-, tols Ires barrelonhis. ban naufragat camí do Califòrnia, i ci Irul.on font la viu vin en una illa desorla. L'advocat s'entén íinib la dona de ("enginyer, peró veient la seva níuació impossible, es decideix a confessar ta .-«a passió nl marit i a proposur-li una solució. Estan tots Ires en una illa deserta, no Iran de (ornar mai més D viure dins la snoielal ipi»els educà i e?s eunaotttà. Poden inaugurar an ilrel i una BBOTal nous. L'advoout proimsa la í ai - mula d'ou "ménagj à truUM especial. L'enginyer, que és un h-iree que fora do ía seva feina im hi veu més enllà del nas. s'esvera una mica, es sobta 1111 bon truf i proposa coaauUar-)u amb la d na. La dona s'eseanmilit/a, no Li vol saber res; nmb una refinada hipocresia arriba 11 indiana rse sn.-b la proposició, Seguiraa vj-sint coirr baa visen!, sopiuiui enganyant al marit, i ama^nul ruduireri,- sota l'aparríneia de la més dolça fidelitat. La p diandiia con.-entida Com cn verrínnlo e.-càümhd per les palmeres : ais inirnals fa!va'g-s, l'ad·lKiri aioagat manté 1» rullilunció i ets vi-tt sefrtes de r'jtlun» al irr do la ili.i dosi'il,:. Aqu'-i» son rs S-alinients finissims, lo» idees dol niM doliral seiilil r>.fw> q m manifesta la dona. Aix* iH el qno ens presenta En Soldevila, no com n im ens ni com una tesi de UKirnl n disouLÍr, com n.i dKaira oarregul de i^t-sió r d.» relórioii, sinó éom snlii rlissim si-tirS, on fot just a|itt>»U la malioui, mi ta taés inteMigenl i (te/icaíía i -ouia fa ba llar els pi-inr4>;s do fci nx-rrl linrgesa d'uua manera srr-.u i imper©•p-iil·le. I I p.'ihlle >f" *ó temps .te pensar, \i los oretles en!h'p<'!idea j-eh nsn.pts i h-s pa rau tes instes que Ell ?oide»3a li Ta adfirrni.s!i-an( anib nna gràcia de mahrbarista de primem. - n.'s r-l pri.it d • v >>!a teatral Pobra t'. Hn SoUlevila Ca ua -[.jlil i-bef iKiïi·tnre". Com éb 1 Vollalre dfl "Ln Picilhin", dM Stolíci'e, que era I íinrca del ?eu amor rn hi havia "do h grace el de la piUaittui'iu", Jo podriu dir qnc ía. 1 üai- ca pefa del ieatm modern calalk repretentada Has ara on bi ba gràcia i galanteria, i on hi ba, eobrelof, fnlcUigènuia i admira^ ble Lata. I ura cm pertoetu fer un prea alài Soldevila, que ja li he fat en pcii-t.x'ular molles vegades, i tis que escrigui per al nostre teatra. Perqui homes com En Eoldevida ol nostre teatre li fau tu'ita falta com cl pa qn.-- Biengenr, En quan a f-i inlerprc .ir,j6 da "Civilitïíils (aiiuialíix" i.-uméa ens rabrn fíir el igii. L'Avmerioh es un (rran c •d:a;il. Jka li licin dit altrbs vegadeí. Ara 11 repetim. Va far un mai-il bo de tíebvi. Va demc^li ar que a r.ís a més de fer riure cl públic íi.'nb aqnells faper.s do cartró injlal qno representa moltes vegades, tap luterprotac paraòbatges eooipTeios i difícils, pe! . quuís cs necessiten grans faiaütats i gras experiència de teatre. T.'Esperartra Orlia i Ln ftrasca dig.j'ren el seu paper amb molla i.'ilcl.ligèut-ia i luolt bon gtist. JOSEP HLU11A DE SAÜAllllA TiVOLl lie.: à, dijous, al vespre, tinivà hoc en aopést efttvoril lea^ tie l'estrena del salaot íírie drartàlic. cu dos seies, dividits en Z qnadros, c»crit pel vigorós autor Érjmiíiic català Ln Miquel Poal Arcgill, tota et Ctol de "Pel U-u bhkv'·, i.jb -íci! pol cefebraí eoiffiposilor l.icslie Josep PiibiH, qui d-mo^'-iari una vegada mé» t'èxil assoSil nuíb íti seves partiu; rrs. i.'obra ha c^ tat eiifonn'.in.ïla, per la part de protagiini-ti ... a! ja c mioeal lonor Emili Vendrell i a lu uu ricp.ys aplauiiaïa s..praa Jose-lina Drgatio. qn; ha posal (ol riniercs en estudiar la partitura Ce lobra. UeU r-ilrca pcrseoiatg^s hají estat enoar egats oli senrors Síatsanòs ÍL,azflna) , que tan's nplaudiïnenls ve oíul del públic que m-míoix a aquert leoiio, .-I primer arli v i director En Pep IWgét-. el primer actor rómii; L'n r;k;ui'I l odro 1 lo., pum.-:; .ós 1 : ires Ce la ei 1[sjnv ia. DEL MUNICIPI tiinssi;.'* d» lÉíetldra Per disposició ili l'AIeaM'a. els Csilx.'s qui hagin d esperar 1. .r» oeapai:ls f;i laida dei d.a :'í d'cl coriei't, aa»b motiu de 5a faneió del Teatre dol Llcca, Lav.rar. d'es!a.-ioa»r-si, cn ÏJoo de la Rambla *> EiUt Jü$ep t l lu d" ï« Loq'aei'^a, a K-s Rambles (j.-ï C atre i ii Santa Jióaica, «'> dfl carrer ój \x Való i del do I ~,r1..T0J0. uosírvaat la deguda rftrï·-ció; n t;-;.il s fia j·r·ni.·i.rut per ;. úeacoageíUeaar la Hunbla de Sant J<*»ep àsib niolín de les festes de JuiJal i ísser s^n du dia Btajor In rom-·jrfC-aòa »! mou al dc U Eaqjcr:a. □ostres, a cotrarl L's pref, js-rs qae cobria qaa.iU'.ats de TAjauUaieM. polien (a.-sir (wr la IVpoóiiaria municipal, els dies ;t> i %í del oine.,,. de dos quaiis d> d'-u a uaa,, por a for-les efectives. L'hora da comerçar ala csp««íasle» Ell burlMíi-t; Uns a hi dita rotuls a la Juaia do lloformes .socíaSs. d'cul iííts pair armis í i.in-eres, on ftfltfit facnrabie a qui a Ear. 1 lona e!.< rspivlacíes de nit comeuria a ics 1. au, 'ton lo? sCi giicnts; . pe nlre Autonomista de Pfpendoals del Cuninrc 1 de la I ., 1*iria. S adico .Mn-iral i!.- t.a .ó,ii>a, l'twvtofía de líanrlona, ftre-Bti Prvf^s.i^al d* p«doc.o-adoce cn ;a.x, l'on-o ne. afeii^ros i s iLi nittiiwda. n-.-í.ó liarrohnrf·a. Aleneu nSwi-r f.ntalà d.- Sml Sia-tl, G te. -I A 1 i-'m de Sant Ltue. Coliraï é^AltífCxa ca Ebenisteria i altre» dNaraaa, li nvès. tiaa expre^sai llur d-1iúe T'f eL* ivperticles acali.» a miijiíi ori. Us entitat* aeftjlRufcsï Avi'.*. íi-i m \»nioaal, S, A.; Pares i h'iWewla^i, Hotels de Repà» do C.itaiutftyn. i:. \.r ilc. 'I . l^s avaalilr. 'i d'uaa nova. or l". . Vió' ife t horari eluladà a h.esina qua vin (»kei*t róimiresos. pun-ooi m<:i.s lileplr*, po.eqnò inm-'s . re, fon 1 ea. eaib dia d.'»it.iiid i per u i ^ aív. vamW'e de ciiila.lan i q*! - !..» 1 borf en U üir.jaeia de ïe. csa-os riitilats vu urih1 'i'( ïíMrilam··iil 'vv.HHlile u Ja seva i:;,ni mala iiii).|,inU«M. U «.iiwlnaea fel Pai'o I.» CanCísin de Venre.-^ en (,i Jnnta qne va erleb. ar aloe, vi «l'cvar el froi^ere r·iMuiii nac;J do Fa ral'eada d. l Pare qun «waduerx al- Mwcwl Ctartra! da 1 pelr. l.i.-rrrT'aí pe-r la l*r "ió 1 praeral dc sr/Víís litair» .u-iub. cipal*, ' -