MESSAL1NA essa lina es gran quadro d' una cpoca dc horrible, tristíssima decadència, trassat a la llum d' una inspiració vigorosa y ab noble y elevada mira. S' hi nota potser 1' ausencia de veritables emocions dramàticas, d' aqueixa lluyta eterna entre 'Is dos alts móvils de las accions humanas: la passió y '1 deber, que tant dirigeixen l' acció general del drama, com los actes particulars dels personatjes, regnant alternativament en llurs esperits. No: en lo drama del senyor Cossa semblant lluyta no existeix. Dos caràcters sols protestan dèbilment y s' cnlayran un moment ab noblesa demunt tanta abjecció. La mort de Valeri, lo plany dolorit de la jova cristiana son los únichs homenatjes à la Virtut. Los altres, marcats en lo front ab T estigma del oprobi, dormint envilits en lo fondo del quadro ó arrossegats per fatals passions, remóuhense, en primer terme, inspirant horror é invencible repugnància a cada pas, cnsemps que afalegant lo sentit ab bellíssimas frases. Afegcxishi una exactitut, una riquesa de detalls y una veritat històrica que concorren a la espressió d' un pen-