A*o xxxv — N.» 798 BARCELONA, i.« knero 1926 .ciClccLficiiiici Ccilciscaicici' Fundador: RDMO. P. EDUARDO LLANAS, SC11. P. La pedagogia de Calassanç Hi ha avui en els estudis pedagògics una tendència a estudiar des del punt de mira científic els diversos sistemes d'educació de les Ordres Religioses d'ensenyament; i la idea, perseguida als Instituts del Magisteri i a les Universitats, em sembla lloable, sempre que hom tingui present que totes aquestes diverses formes d'educació en realitat no són vers i propis sistemes, en el sentit que es dérivirt de principis diferents 0 oposats, ans són com, altres tantes línies convergents devés un mateix ideal, que és el veritable sistema, central i fonamental : el de l'educació cristiana i catòlica del jovent. Es tracta, segons el meu parer, d'una sèrie de "varietats" pedagògiques, les quals, ben lluny d'ésser irreductibles, són fàcils de reduir al mateix denominador comú ; i aquestes va-