6 — L'EsportCatalX 3 de Juny de 1925 La IV Exposició Internacional de r Automòbil Parlant amb En Magí Matheu L'èxit de l'actual saló. Augmenten les marques estrangeres i disminueixen les espanyoles Visitant l'Exposició de l'Automòbil hem tingut ocasió de parlar amb el president del Comitè organitzador de la mateixa, el senyor Magí Matheu. Li hem preguntat en nom dels lectors de "L'Espon Català", quina impressió podia donar-nos de l'actual manifestació industrial i esportiva. — Estem contents de l'èxit de l'Exposició— va dirnos.— Hem batut el record de la concurrència d'expositors, i ens han calgut els dos palaus per a donar cabuda a tothom. I això que tot plegat hem hagut d'organitzar-ho amb tres mesos solament. Ha estat massa precipitat. Fet amb més calma, encara hauria resultat una cosa més grandiosa. Amb tot, no podem queixar-nos. Hem tingut molta gent, més gent que mai. I aquest és el primer resultat que es cerca en aquesta mena d exposicions. Tenint públic que vingui a veure'ns, l'objecte de l'Exposició ja és assolit. Temíem, al principi, que la crisi general que travessa la vida industrial i comercial del país, i de la qual ens hem de ressentir, naturalment, no ens fes sentir els seus efectes d'una manera massa crudel i despietada. Cal confessar que érem massa pessimistes. S'ha venut més del que hom comptava, i aquesta és una dada molt agradable. S'ha .de tenir present però, que una Exposició del caràcter de la nostra no es fa "per a vendre". El que té ganes de. comprar un cotxe no acostuma venir a visitar-nos en l"'stand" de cada u de nosaltres; ve directament a casa. Sobretot, la gent de Barcelona. L'Exposició es fa, principalment, per a la gent de fora. I ei foraster ha vingut abundosament. L'Exposició, és com una mena de festa de lluïment : cadascú ensenya el que té, i el públic va admirant unes coses després de les altres. De tant en tant, un visitant s'enamora d'un cotxe. En la localitat on viu, l'expositor afortunat no hi tenia agent que li representés la marca; aquest és ja un resultat; l'Exposició és un període d'uns dies de propaganda. Després vindran les contractacions. Hi ha qui diu que caldria fer l'Exposició cada mig any ; hi ha qui diu cada dos anys ; molta diversitat de criteris. El que cal és, en fer-la, fer-la bé. Per aquesta banda, estem contents. Els estrangers que ens han visitat, ens han omplert de felicitacions i ens han dit que l'Exposició de l'Automòbil de Barcelona d'enguany, pot dignament competir amb qualsevol de Ics que es celebren a restrarfrer. Això ens afalaga i ens fa donar pej ben esmerçat l'esforç realitzat entre tots per tal de dur a feliç terme aquesta manifestació d'enguany. Pel demés, les dades estadístiques d'aquesta Exposició, comparativament amb les de 1919, 1922 i 1924, assenyalen, cpm ja deu saber-se, una progressió ascendent en la concurrència de marques franceses, cada any més acentuada, i una progressió descen. dent cada vegada més pronunciada també, en la concurrència de marques espanyoles. Les italianes mantenen la mateixa tònica de la darrera Exposició, sempre tres vegades per damunt de l'espanyola ; i !a nòrdamericana, que del 1919 ençà havia anat pujant, ha baixat quelcom en relació amb la concurrència que va presentar a l'Exposició de 1924. L'èxit de públic ja no cal esmentar-lo. Cap any havíem tingut l'afluència de visitants d'aquest. Estem doncs contents. Això ens esperonarà per a les vinentes Exposicions. Nosaltres ho, hem fet a major glòria de Barcelona, i el públic comprenent-ho, ens ha afavorit amb la seva presència. Ens hem sabut comprendre. Seguint aquest camí, tots plegats podem arribar molt lluny, i així hem d'esperar-ho. Ràpida ullada de les., novetats més sobresortints La IV Exposició internacional Automòbil, A:r'nàutica, del Cicle i dels Esports que s'acaba de clausurar, ha estat, com s'ha reconegut unànimement, un èxit total. Es imprescindible, doncs, adreçar a ia Cambra Sindicat de l'Automòbil, de Barcelona, una felicitació ben merescuda. Els organitzadors poden estar contents de l'èxit i els expositors, també. Testimoni de major excepció el senyor Magí Matheu, president del Comitè Organitzador, ens ha fet Ihonor d'expressar, des d'aquestes planes, el sentiment de satisfacció qüe és almenys una compensació de les fei- xugucs tasques d'organitzar en poc temps una exhibició tan completa i variada co mla del Saló d'enguany. Voler parlar com es mereix de tot el que hi ha al Saló és impossible ; en tot l'any no daríem l'abast. Per fer -se ben bé càrrec de l'Exposició, caldria haver passat tot el dia contemplant l'exposat i tota la nit escrivint-ho. Així, doncs, farem una ràpida enumeració d'algunes de les moltes coses notables, revisió ràpida i concisa i per tant subjecta a omissions en cap manera voluntàries. Al Saló hi han acudit les marques ja de temps conegudes entre nosaltres i ha servit també d'ocasió per donar a conèixer al gran públic algunes marques noves, entre Ics quas n'hi ha de força interessants. Tret de )a indispensable participació de les fàbriques del país, les marques franceses i nordamericaones són les que més abunden, les primeres per raó de la proximitat i l'ésser el d'aquí un mercat que tenen treballat de llarg temps; les segones, perquè la indústria americana de l'automòbil frueix d'una expansió considerable i duna organització comercial que li permet competir amb la producció europea en el mateixos països d'aquesta. Les petites cnbicacions Encara que tiithom construixi sota uns principis iguals, distingint-se, només que en els perfeccionaments, encara que tot el mòn de l'automòbil si fa o no fa segueixi unes tendències uniformes, el cotxe europeu obeeix a una concepció distinta de l'americà. Els americans segueixen essent amants de les grans cubicacions : en tot el Saló no es troba cap cotxe de construcció americana, la cilindrada del qual sigui inferior a dos litres. En canvi, els constructors europeus es llencen cada dia més a cercar el màxim rendiment possible de les petites cubicacions. Per això veiem com hi ha gran nombre d'autocicles i àdhuc de cotxes la cubicació dels quals nç arriba als dos litres. Quan va sortir l'autocicle, aquest era ben bé una moto de quatre rodes ; un exemple el tinguérem a casa nostra mateix ; els primers David. Avui, però. els autocicles són automòbils en menut, construïts segons les mateixes directives que el cotxe gran. De la cubicació 750 c. c, figura en el Saló la "quadrillette" Peugeot, ja coneguda i apreciada entre els nostres aficionats. Com a creacions noves hi ha l'Austin Seven i el Fod. El primer ja féu els seus debuts en alguna prova local, però durant el Saló ha estat una revelació per a molts. El xassís avui , exposat és el de turisme., amb el motor clàssic de vàlvules laterals. Llàstima que no bi figuri el tipus esport famós d'ençà de les performances de Brookland i Montlhéry i detentor del record de la seva categoria del quilòmetre llençat. L'Austin Seven és un cotxet destinat a una ràpida i merescuda difusió. Una altra novetat en aquest gènere és l'automòbil italià Fod, el xassís del qual està format per una prolongació del càrter del motor. Entre els autocicles figuren també els Amilcar, Octo. Opel. i Rally, tots ben acreditats i coneguts. En general, llurs motors presenten la cambra de combustió en 1, tret del ja citat Austin Seven i de l'Amilcar Sport, i Gran Sport que segueixen fidels al motor ainh vàlcules al cap. Els autocicles Derby no pertanyen a la classe de cotxe utilitari, sinó als ràpids o d'esport, i dintre aquest gènere són una perfecció que cal assenyalar als aficionats. Amb un consum de 5 litres per 100 , kolòmetres arriben a una velocitat mitjana de 105 kilòmetres per hora. Del Citroen no cal parlar-ne : en poc temps s'ha fet popularíssim, ja que assoleix l'ideal d'un cotxe econòmic i utilitari. Aquí hauríem de parlar d'una de les novetats més comentades del Saló, el Fiat 6 HP., però malgrat la seva limitada cubicació creiem que li pertoca un lloc entre els cotxes. Els cotxes Ja hem assenyalat la tendència dels constructors americans a les grosses cubicacions ; afegim-hi també que senten una forta inclinació vers els motors de sis cilindres, amb vàlvules a un costat, mentre que entre els cotxes europeus trobem una gran majoria de cotxes de quatre cilindres, i amb les vàlvules invertides. L'antiga casa italiana Fiat ha presenta una de les més notables i autèntiques novetats del Saló. Ens referim al 6 cavalls, fill de la tendència cada dia més generalitzada, a posar l'automòbil a l'abast del major nombre de persones possible. Està equipat amb un motor quatre cilindres de cubicació inferior a 1.000 cavalls, de llarga cursa, que treballant a un règim de 3.000 revolucions per minut assoleix, completament carrossat i equipat, una velocitat de 90 quilòmetres per hora, essent el seu consum de set litres per 100 quilòmetres. Es, en fi, un cotxe econòmic, malgrat tinguin l'aspecte i l'acabat d'un cotxe de luxe. El Chrysler Six ha aprofitat l'ocasió per presentar-se al gran públic, ja que és una marca que fa poc temps que féu la seva aparició a Barcelona. EI seu motor, de sis cilindres, fsrma una sola peça amb la part superior del càrter. La forma de la cambra de combustió permet un gran rendiment a la vegada què un escàs consum. Presenta la novetat, constatable en altres marques també, de tenir filtre d'oli i purificador d'aire, coses les quals estalvien els desgast de les peces. Peugeot, ultra la "quadrillette" ja esmentada, té digne d'assenyalar en el seu stand, el 18 sport, motor anàleg a! del vencedor de la Copa Florio. Renault és una de les marques franceses més es timades, puix que ultra les seves línies elegants és d'una perfecció mecànica des de tots punts de vista. La casa Renault ha estat de les primeres a emprar el filtre d'oli. Renault constitueix tant el cotxe de gran luxe cam el vehicle econòmic ; de totes dues menes abunden els que circulen per Barcelona. EI S. A. R. és una altra novetat d 'aquest any, digna de remarcar per mancar de radiador, ja que la refrigeració es fa per turbina d'aire. Els "invencibles Talbot", com es diuen en vista de la llarga llista de victòries damunt les pistes i circuits d'Europa, són dels cotxes més esvelts, més ben perfilats i ràpids que es puguin trobar. Entre els cotxes ràpids, però perfectament manejables, cal esmentar també els Bugatti, que en pocs anys ban conquistat un nom en totes les cursqg europees, dels quals n'hi ha un bon exemplar en el Saló d'enguany. La Hispano exhibeix, entre altres, el seu nou 32, cotxe de gran luxe que ha pogut obrir-se un gran Joan Rocha Diagonal, m pas a l'estranger per les seves qualitats. Com és sabut, Birkigt, el creador dels motors Hispano, feu un dels primers a aplicar el servofrèfre amb comanda mecànica per l'arbre de transmissió. El mateix Birkgt ha creat el 20 HP., inspirat en els mateixos principis que el famós 32. Dels motors Hispano d'aviació no ens escau parlar-ne ; basti'ns assenyalar-los només. Una altra fàbrica de Barcelona construeix també motors d'aviació, la casa Elizalde, que proveeix dc Lorraine-Detrich gran part de l'aviació francesa. Ultra això presenta els seus coneguts xassís de ciutat i de turisme. Dintre la relativa uniformitat essencial de la coústrucció automòbil, els italians han aportat solucions originals dignes d'esment. Una de les marques que és jmeritòr'ia per )haver intentat una evolució en la construcció, és la Lància, que creà el tipus Lambda, dit de xassis-carrosseria. Demés d'això ti la suspensió independent per a cada roda, solució eficaç i racionalíssima. Els estudis de Ricardo sobre la turbulència motivaren una variació en la forma de les cambres d'explosió. El motor amb vàlvules al fons del cilindre es veié substituït pel motor amb vàlvules al costat. D'aquesta mena és el del cotxe La Zèbre, que sense perdre la robustesa del motor clàssic ofereix un rendiment major. La casa Studebaker, en poc temps, s'ha posat a la davantera de la construcció automòbil. La seva popularitat arreu del món ja fóra per ella mateixa una garantia de les qualitats d»l cotxe. Aquesta vegada presenta quatre tipus nous que han cridat poderosament l'atenció. Una innovació de la casa Studebaker és la capota Duplex, simplificada, pràctica, eficaç i ràpida de muntar i desmuntar. Una altra marca digna d atenció és la Ballot. L'especialitat de la casa Ballot és la construcció de motors ; el nom del constructor francès és conegut per la seva participació en totes les curses, i d'aquestes n'ha aprofitat els ensenyaments per establir el seu famós 2 litres. També són cosa nova a Barcelona els cotxes Cirano, de l.SOO c. c, Gardner, A. S., Rugby, de xassís indeformable. ! Sabem que ens queden moltes coses a dir, encara, ja de marques noves, ja de tipus nous de marques conegudes.