3 de Juny de 1925 L'Esport Català tanyent a l'Acronaütica Militar espanyola. Ens referim a la secció de fotografia de quatre Vents. Etttre les moltes aplicacions de l'aviació a les necessitats civils, hi figura en lloc preeminent la utilitat de la fotografia aèria. Per a l'establiment de plànols, urbanitzacions de ciutats, traçat de línies fèrries, de força, telegràfiques i telefòniques, treballs de cartografia, catastre, etcètera, etc, la cooperació de l'aviació és poc menys que imprescindible. Una prova, evident la tenim en l'esmentada secció, on entre altres proves, hi ha una carta geogràfica perfecta de la badia d'Alhucemes aixecada per mitjà, de la fotografia des dels avions, un plànol de Madrid i un altre de Carabanchel. Aquests treballs podran convèncer el més incrèdul del camp grandíssim d'utilització de la fotografia aèrie. Un altre grup podria formar-se amb els 33" i soc cc. Jo crec que aquell que ha "tastat" una sola volta els nostres camins i el seu paisatge) ja no pot estarse de empassar-se'n més i sense cansar-se'n. I donant facilitats per a aquest excursionisme, quin dubte hi ha que aviat els motoristes deixaríem d'ésser tan pocs? Nota. — Proposo la separació en dos grups — per cilindrada — en principi, a causa de la diferència de velocitas mitjanes en excursió.- El Gran Premi d' Indianòpolis (,D)e flotes les proves de pista el Gran Premi d'Indianòpolis és el que més fama té, degut principalment al fet que es disputa ja des de 1911 i que és de totes les proves americanes la més concorreguda de millors corredors. Avui dia hi ha els Estats Units pistes que permeten majors velocitats que les abastables a Indianòpolis, ja que aquesta darrera pista és un rectàngle amb quatre viratges sense corba d'enllaç, mentre que hi ha pistes de fusta, més petites on N. U excursionisme motorista Una lletra d'un lector Encara no fa un parell d'anys es parlà de la crisi del motorisme, tema que àdhuc motivà una enquesta menada per un dilectíssim company des de les planes d'un col·lega desaparegutja. En aquella ocasió, per revifar la pràctica del motorisme amb mires esportives, alguns llençaren l'opinió que la crisi es curava amb costellades i alioli, vinga fontades i aplecs de San Medi. Per nosaltres, que se'n facin; a vegades, uer no dir sempre, resulten divertides aquestes excursions. El que pot espallar-}es, precisament, és l'encarcarament, és pendre-se-les amb aquesta oficialitat: reglaments, separacions per cilindrada, directors de caravana, recercadors d'itineraris, reunions urèvies, reunions posteriors amb projecció de fotografies, etc, etc. Què no s'inventa una associació per ésser activa I Per aixó, malgrat la seva intenció perfectament lloable i que honra el seu autor, ens ha sorprès una mica aquesta lletra que hem rebut: —Diu així : En veure, aquí a casa, l'escassa afició al motociclisme, no és motiu de reflexionar sobre les seves causes? Barcelona ("província de") amb els seus 2.000.000 d'habitants, compta sols amb 700 ó 8oü motos I... S'organitzen curses (és veritat que molt sovint) però l'obra de 30 ó 35 entusiastes, sempre els mateixos inscrits (de la cursa purament per amateurs, ni parlar-ne). I és desolador i freqüent córrer per les nostres carreteres sense creuar-se amb una sola moto. Ara bé, jo crec que un bon mitjà de donar vida ■'Mli mmm Pi Saló de V Aeronàutica. —"Penya de L'Aire» ha realitzat un esforç considerable en présentar-se a aquest primer certàmen Permeti el senyor Segarra que no ens íem nostra la seva iniciativa. Darrerament en "L'Esport Català" donàvem compte de la constitució d'mia secció motorista en el Centre Excursionista de Catalunya. Si el senyor Segarra li sembla que a Catalunya hi ha escassa afició al motorisme, trobarà enraonat que amb una entitat ja n'hi hagi prou i que no calgui dividir els esforços entre diverses entitats. Al nostre país ja tenim massa agrupacions amb un segell de goma formades per dotze individus (vuit dels quals són de la junta directiva), que cada setmana trameten gasetilles pregades als diaris anunciant reunions en què els socis es parlèn de vostè i s'anomenen pel càrrec precedit de tractament ; això uc vol Saló de l'Aeronàutica.— L'stand de la casa Latécoère al nostre esport seria fomentar l'excursió en moto ; tanta afició com hi ha a Catalunya per 1 excursionisme és segur que serà fàcil desenrotílar-ne un caire tan interessant i avui tan poc practicat. Es per això que jo voldria fer des de les pàgines de "L'Esport Català" una crida a tots els que estimen el motorisme; invitant des d'ara tots els posseïdors de motos lleugeres, 150, 175 fins a 250 c. s., a trametre'ns la seva adhesió per formar amb nosaltres una ■grupació. dir que en sortir es tutegin i vagin a fer la cervesa junts. Ens sembla, doncs, que ens agrairà el camí que li donem : posi's en contacte amb l'al·ludida secció del Centre Excursionista. Rebi el senyor Segarra el testimoni de la nostra més alta consideració. JUST CABOT la velocitat mitjana ha estat sempre superior. Però Indianòpolis permet que un gran nombre de cotxes estiguin alhora damunt la pista, i a més a més la quantia dels premis és la més elevada que es coneix.: 85.000 dòlars. Als Estats Units les curses de velocitat són un espectacle productiu, que ha motivat la fabricació de cotxes exclusivament de pista, propietat <'n gran part dels casos, dels mateixos corredors. D avant l'especialització americana, no han pogut lluitar les cases europees. Ballot hi participà en 1921 i 1922 ; Bugatti i Mercedes en 1923. Ara, però, se n'abstenen. La cursa H'aquest any oferia l'interès de veure què farien els Duesenberg i Miller amb les rodes davanteres motrius, que en els assaigs havien assolit més de 225 quilòmetres per hora, velocitat impossible a Indianòpolis. Dissabte passat, "Memorial Day", prengueren la sortida 22 corredors. E! recorregut mesura 804 quilòmetres 670. Paolo, sobre Duesenberg, va al davant !a major part de cursa. Cooper, sobre Junior-Eight amb propulsió davantera, aconsegueix el primer lloc després dc les 300 milles, però topa amb el parapet i ha de retirar-se. Dave Lewis, també sobre Júnior Eight, agafa el primer lloc, però en fer-se rellevar per Hill, Paolo torna a ocupar el primer lloc, que no abandona ja. L;. classificació ha quedat així; t. DE PAOLO (Duesenberg). 4 h. 46 m. 39 s. 47/100. (moy. hor. : 162 kil. 700). Record local, 2. Bennett Hill (Júnior Eight), a mitja volt». 3. Shafer (Duesenberg). 4. H. Hartz (Miller). T. Milton (Miller). 6. León Duray (Miller). 7. R. de Palma (Miller). El Turn-Auto Les reparacions i inspeccions d'un automòbil obliguen moltes vegades el mecànic a ficar-se desota el cotxe, d'esquena a terra. No cal ponderar com és incòmoda aquesta posició. El mecànic no pot treballar desembarassadament, l'actitud en què ha d'estar és fatigosa, una mà la té inutilitzada aguantant el llum, caaen al seu damunt gotes d'oli, pols, brutícies de tota mena. En molts garatges i tallers de reparacions s'ha volgut atenuar aquests inconvenients mitjatçant una vall de dimensions escaients; però aquesta solució no presenta pas grossos avantatges, ultra que exigeix despeses de paleta i que en molts locals no és aplicable. L'ideal fóra alçar el cotxe i poder-lo col·locar