LA PÜBLÏCllAT PORT DE^LA SELVA Invitació ai viatje „ 5at,r-,a finr de cap manera 'fia wa.'a-jies sinceres soBl l l'ji'í '■ " l'1 Seíva, sense en. - , .•-ri.·iiada amifs, el ^'í'íriai dc ■l.·s m- ves conlem- fl-iDiis i t,;s mil''is ''"S'*- Vt,s· ! com jo, 50U UM enamorarfa i i Purt i polaei- cum nin^ú més, S, ídaplsl a ia sricia m Vort 7".. sttvji uiU ois vustres moJ^nK,, toies ies vostres paraui la rosa oremada de t-js vusIris g"'11"' J !a '';:'Vu1' ultrama;/. neis vostres niïs. ' Jo us 5 veure un dia al Porl [g gl |va, an;b !a vista put.icr üM punta exallada p^l paisatge, 101 samblireu tan justa, tan «nioii»J*i Iii·'1 adaptada a la lium j .- iell rs roques i d'aquelTa aínia, iine de la maUiía" manera els pü -tes apassionat», c«r• ■ ...í·ti·o dC u::a i!:inu, lyxoresiM d" \í l'·'ndrcsa du la .. :: i Ij l'odi, de l'amor u la lu^.íj, j1' per trobar una (xpresvrtc.il u'allò que és l'ànima (■; port de ia Selva — tendresa, grài- ia i moviment — no I altra remei, «aüiuu-ia amiga, .j , : . .-.i'- una isiqucta, i anar {arntant aaib ia imaginació l'oval ^ la vostra '-ai-a i cercar el lluc cl nas, de -a boca i fels' vils, - ;, i;- lio auib el Cültip dc la vusp ■ . .i.ua. cu amb aquell nioOiiènl r:jiu i ia»ensibiu Ue! rilat,. ie voa'.rcs venes. Ju us vütg veitre al Port do la Sfiu ijuau el vostre braç lluent |h ;iaròd a d'uua lluita a P. „:•!'■ una aigua Iranq-ltO.ia i coicpletumeal liioíensiva. L's n \cur- r:uda damunt d'una reca amb les cames ballant i ■etuanl aprtrtadea per la mitja do trii Ui.itH-a. palçant unes cs^iartayes nítides, amb la punta pelà, toia mulladÉ d ai^tua dc tnar, toii el' vostre jarsei gairebé ar;,, . ,; rin* a sota el bi-.n; i in v - , irena indbmits com l.: cua I tfci cavall afadiprut la vostra ■ta u ur. I us i ai.í vOLre un dia j íj ^roa di- la barca — aquell t» tra el definitiu — estàveu ^...yuia i mig tapada ais bíii^ LÍia i.er !a gran vela trianpLr; vora v-jslic bi bav-a un | ei.-, na d'acsjjar aquells co- | : ■ -. a hm a j sr agui.ills eohrs incuberents de la. posta, i a iti tn se pi-rqnè iís a dir |i que Íj .... us Bhlraren unes gran iaia de cantar, recordo o.ue fúieuUi u-iifla d oeell, u:ia veu mig Ipa i agruda cozn el cant dc la Ml'tirenga, sostirguda per una VJ>.^r i una monotonia que són y.'- . -s d' l cant la terrerola, < . ; tj deSs voalres llavis va « - . juella melodia tan trista K i ' mpai ya ia lletra sc(isiíl: "Quan Jo tenia quatre BTi — mon pare ein duia a la hrta — i cm deia quan siguis JMn — no et ftis mai de la cal- • H. ..' to» coneixeu cl Port tfe la Sel- I, ■ tiBU eulí-s Iota la gràcia «ti Porl de la Selva!, ii nu sé si hee llegit uns com-uí subte el f,aisal.?e. : - . us i ies cantons del Por! de la selva; us fa lanla mandra Bígir i|uí potser b;s meves pokres ll.-'res us bagin passat pap ^t! Nti ens hi hem d'amoinar ni lli necessílat de que vos bo "fio: a vps tol el ijne deia no us ■ \ ■ i-iii de nou, i dal i reh'a- -i deia iia.-j aJlres coses r- ' '"- . >;s he dit a vos, la - qn^ls \iis banau assentit ' Ih i .>•■ ; stibratlladas i comenIsdfso ih una agudesa i una precisin in'l; superiors a ia meva tttratura. . jo he intenta» dir a ia ' i — ■ mada per les eosos . ■ •>, tol allò que vos ja « ; lel !• : L de la Selva. Dursnl una dies he pronurat refer •ooíï -I |ia;ier las Dioves sensat Clu'is i i.g meves idees viscudes *:i i l - II recüel de mon qne ' • ■ per mi podríem dir que ; rea. Ea Ijs meves nulcs nu « fel altra cusa que exposar i •"slitiar sense treure cap lllçd !; cap in rral del Port de la Sel: aixó em semMa que ús dei'àr les cos-as enlaire; i si jo be ««enyalat la gràcia Jcl Poct de la Selva, enm el punt dol^i, la V'^i i el translúcid diamant del paisatge i la vida de Catalunya, «l assenyalat aquell Irocel de ""^ ral a l'aigua de la mar i «pantejal amb un fisloiwt de Wanques, com el pafs que a ea el punt justlssim entre, '* 1"' '-s Scrí i és apassiona! RALAU DE LA GENERALITAT grada i inlangibie, no és per ésser vist ner masses ulls. El Port de la Selva is solament pals mariners i els pelegrina ^pnssionate. Xu haveu lle^il quo eii ela temps Je la Crècia posterior a PoriOlcs a la vila de Cous es feien gi-ons p ilegriíiíitgei poc anar a veure Vct.v.s dn Praxileles? Avui hu canvist ef cúi- dc la gent; són ;Hies cls.pelegrirtj que a'apsssiun.in pel í.ar..i d'e marbre i el pit immoDi! de Venus. A aíluesla pocs pele^-.-inb va endrt-çada la u-.cyu invtUtcid al niatge. Ampia è» Catalunya, piíiicolor i diíerauc.at óa el seu paisatge, n'hi ka per tots oSs estats, iiur'tots eia lurmenls suntiaienlaii. Des del niagrc roniànlic que es fon la mica de greix en Ics pujades ir.itl·me-nts, íins al blauo epicuCl que estima geurc en lea verdes !i;i:;iilals íul aijticll quo és donat a [ondrc's amb la lei-ra Imba nislisos infinits cn !a terra de Catalunya.. Però aquall que cerqui ol miilur di-l niillur, ii, màxima passió ctnupfttóbta amb la màxima sereniíat, jo i'ineloc ea la meva tavilació al viatge. I aquesta icvilac.iii té uu ifobic seuiil i ara polser surt de cfobó la lliçó i la mora! dal Porl üe lu Soiva. Ko hi lia dubie que es pol comparar, que es pot caicar una certa analogia, entre un paisatge vivent i un estat J'etperil~ No hi ha dnhic que un hnm por or ilennr els se-ns sentiments, les seves idaes i la seva voluntat, sop-nns l'ordre i la I!-;! sRiia; el docior Jesús Dallido; el prosident i Junta directiva de \ AMOitàta d'Aetniitectul df- Catalunya, de Catalunya, Visites hi President do la D'pu'_aoI6 Ahir van cumplintentar al seryoi- Prasideul d'- la Dipul^òi^ el Pi-i's:.li';.L i '.ajunta Directiva de. l'Assuciació d'Arquilucies da C;>!iiJuiiya i l'Amiiaixadur extraordiuài'i i pleiiipoltutciàri deis Fstals Units d'Amírica Mr. Cyrús E. W'oods. neoiiipauyal del Cfinsol general àlr. naipb James Fullcn. 1 ■•■ ès i serà i es apassiona! l'arauia si hs asscnvalat al { "rt 'l'- la triiva. donant-li dln- ■ '•!.cl :·i'··-·iigK dc Calatunva ol ™aieu va!,,r qae l(i n^,,,, Qi]a[t ^Pintura i Arioato dintre la pne'^i no ii;,e a|lr(! rcm(;i qU(; jjri. *'r r"r! ais lue jo suposo igno[aits in port la g^v. anll> Paraula la e que duguin aqu.-s- íaiora esliaiulant: "luvi- •"■'o al viaij La invitació aü viatge serà lli 'S* que treuri dels meMb co- itouL· 71 ' m ;'r"!U a P"n'tar eí" la .i ''"1 ""'sa qua la meva hivlSa'-is 41 v si8ui una propaViàr (!ap conlP;lnyia ferroWtnvl, ni 'je 'arlaiies, ni d'autta,, f1" per a una empresa ïortd!c!ora de 'ohaleU". El «la Selva éa una aoaa aa- Unió Jurídica Catalana Una altra vegada la qüestió dol reglament noVar'al lla e-ltit faeililada a la praiuna la segiit-nt noia: "La ünid Juríilira Catalana na ha^ul esment de que el ministeri de (iràeia i Juslftiia. sota els auspicis del senyor Aispi-itia, dol qual u 'és sol-socreíari i ensems interessat en la. qílcsíió, com n president que fou dn la prou coitn^ritda "Asamblea reforniiiitíi del Mnl.arindrt espaílol", s'oü'aa fon! ràpidament els treballs pr.-parainris per a declarar dfinilm i intangible el nou Reglament Notnria) que lan fortes i justifioades protestes va aixecar a Catalunya en ésser ttonegiit i de que amb el prelext d'adaptar-to i un informe del Consell d'.Eslftt contrari segons es diu al dret cssrAiciai dc Catalunya, tes disposicions que l'inlegren seran encara ap·euiftdes. La l'nió Jurdioa Cnlalnna amb aquest motiu fa públic novament que totes Ics qücsllong qtia fan refo^nein n l'nraa^'tTnrió » «-tgim del Notarial, lluny d'dsser d'inlerús Riclnsain de elaese. nfeeien liileressos^ llals dels catalana qi-." per ésser irrenunolebles I Impresirlpliblaa, oo podeu ésser ahandotitta.' EI lecíor diu... DEL METRO Sr. Dir^clur: Ar^ w; comencen G vn lerops p-issrit, ja qhc do labcm yuïini lí it^rcniJrsn ki ühres) a dcsíorbar cl pai 3 la líamMa df C-.n.\l·j.es, litm obài :'v,:t un d :t«n M!ii:.itíc: Uüb (ïu^rd'.:?, cl prim-r d;^, 2}. n'íü, tl[:in;iuavi'ii pa^^u ^ lingttSssía la l·unüüt'cL· prendre cl cüsïií Jrct imr a baixar i IV^utrre per a !a pujada, íil costat rcsptc'.ia dc la eleda; ptrÓ íuu la ílür d'un dia, dorx^ IV-ndcmà i fins si prcsait, tulliom p.isda p^r cn li SLrabh. rerran Oirora VS COh'CP.PS K.-ICIOKAL B'ESTUDLVJTS DE CATALUNYA Sr. Director: Curs, pr:vadamr:it, el 5Ísè any dï Eitxillcrat. Scrii*: rt'í.jdu, donci. «mb c.-p orftamjTüdà t^nur. píi iiiüii-^ m d'exposar ti^ d'atju^it diari uu d^si^ que cs el de malls cempany* iïií-uí ; qut! les bvil·liniritcs lulÍ[ul> tSUÈàï^nfSt — Associació Cal^Una L'I^iudunts, EitUdíanis d'iis^uerra Catalana, Coilre liscolar TraiÜcioüitlijia—, aix6 cs, toíca anguiles que iíivíuiü cum a cjmú denominador l·iü&or a Catalunya i a la cansa dc la xfva ImtfrClt, doilvòqün els cíiiyd-jiifs dc Ini Cítaliínya a un Congr^-s Nacitxifl Cataíà. Davant fi Cor(jils ü tsií·iiiantn r-panyals dc Suragaï' sa, la. millor rc^josta síl·la l'atiri^acii dc b nosira i:idc^cndc.-ic:a. El Cumili orpanuziadiír ja curarï dels tCB^i que calUrà tracinr, per a la qual coia cm reconec ijia-ínpclcnL Núvies com a fi qu; coroni l'oUra del Cnii^rta, p/upóí la coüo-iíuciò dí la "IvxKt.ícíó Nacional1 d'Ü^tudLacts de. Catalunya ". Uufs Ccromlncs l Vidal LA TOS: SOROLL 2 PERÍLL DB CONTAGi Sr. Dírcrlor: Ja prupu^ria que a i'entrada dels lloc% oq ci rcnicixcn nitilics i^rsonus, cn aquesta època de cosiipaU, copi, per excmiilc aiúr vespre i.mb VOliUoj* dc ]í'»!rica, Les impreses rtpariíísin uns irocaüjrclj dc butxaca inf>U íins, a l'ob}CCÏC «jUC ch qne liitKué^ia poÇessiut dc tMttTp linguc^^ín ^ucfconi per apropi" a 'ík seva hoca, i així no ei veurica obligais lU aitrtís espectadors a sortir un couitaní orfeó, tjuc üiib tols fls ions miiskals ini.lcsia í'orclU, pi-r|udicr-nt la beïlcsa dc la rcprcfcntacíó. Esïà clar qtM algunes psnonçs n'aBoallU— a porlar d:' mnc^doik però aiül i^i-jlus d'cllc* sc'I descul·lism a caia. 0 sinft, wl Ii -urirn iDjfístaí e!à conciirr?nl^, ferint \i= sevt'S oidts amb ims sorolls huttyrtmw, i f xpn·.'.ni-lüs a c^fltaralnar-se dc microliís gripals, projectats cn cada snroll, lia^ucssin tingut DÏ^un mitjà per a cvílar-h^? Crec francament íp?c va ésser ficíctiil t no ïnde\icsdcsa, i per aixa ru'és grat d'cnvíar-íí la recapta. 9. OAmbra GOVERN CIVIL VÚÍM Ahir visità al senyor Ilavenltós, per a coniplimcntar-l·), l'ambaixador nordnmcrtcà Mr. Wood. També el visità la mare del disnrtat aviador Çolomor, mort en la travessia Palma-Iin; ■ Jot a. Aquesta senyora reclamà cl subsidi qne la companyia enearregarla del aerval aeri M havia dc passar. INFORMACIÓ D'ESPQ^RTS BOXA -El públic no «n paa c*lre nombrós ea flqafctfi v«lUaü&í cL* nsalUU fortB t-ls bü^ueijüi: XíitntU-l'uic, [vraoa m^ca; resultà na combat de norlcïi 1 dc beu pec Aliaria. I4otscr (jna cÏBiitlíieamcïit l^a íh Uir> w» £ul miUor Kn Pulj:, pcrO m A*- \\ portar 1 cís ntrTH, I/altrc, ïauníï-à ï^* Bcrcultat ) l'àrbïtrc li di>ni la viciaria. Ilel-üarcin (Cautams). La supcríoríi&t. cel dilntr fuu tíloulllt*. Iiavrnt L-htat IoíQ- bat Rl*í al primer imm\ ptrúr als cluc rostADts cd nuuLinsuO amb encert t» fa dcícikdva. Gu&ny ^ír punL4 Kn fjcrviú, .\fll3fe^^c^-Salvau>■ ; d dorrer dominà ur.laii] «1, pcufi ctt liobà Ritib ud «ücitsarl nhS dur que utntííic; rvsnltA i^a ecmbm de bastunt ímerc^, utnb lot i r;u« cl rí-faUat era pfevial dek ÍM comcnça- 111CTIÍ, tíancho-Al^ri, flíie havim de fer-ho íi viut ranadií, no paKsà <1»1 »-gont puix Ssnòio aJ.lfEà tta pódw contSDOtr, per liaver wtat torAt baix. I,-àibitre nu opít;í de la Ó·fdki manera l declarà venc-dor a N'Albert, pvv abandó dc-1 contrari ; ni> obsifluí. tns wiiíbla que nguest taAufa fiutinynt itruahiu-iit. Tdiil Ofty^tftiiarea, dt fcaudà tnlnlmcai : fi f muc-^H, spiu dublc poc pn'ivirat o no enical-M li ntro'He·tei Aínb na cutitrinrant de Tecipenut qúe sa^à Kn Caillmn*, féu una Ih-b pabra hnprt^ifi, Vi:itut-w sovininient ilíK:iiiiiit i tenint do KiagU^r^a als "i·lineh1* pi r deturar ta ím. ptthKMnai dc! veu i-ouiniri, el qual, fiDatmfiQC, va ínar dccbrtC v^eedor per piiatu. Se i'iiiilüudí. FUTBOL £13 paKlts do C&mpEdnat 1 S'^-DM li'tjfni jinuadat, al* RTUp A p·-riuiiiien jtissr míii-RM larda ei Saba- 1 dt-ll i l'iljTiMiyol i ri^utopH-WHtii', eli j güHlu priunt-'ii-a íüt*-.- «Ie s-rja inbrc-'^. L·.L· e» XfAVBÚ!*, h\ xrup U hi ba cl partit UtrUaeocJúplf^ cl qual, > nl Di/sire gtteltfl^ w.-ià ti d* més iulc* | T*ti dt la dlodlL Kvb&Òt /ifT,r»EntM qiifdà closa la íd«jnpeld [>>ir n aguratA cuns, que btk oryujiitxat cl Moto Club de Cutíilunya. I>ivc4dnvt a la nit liu^tC lloc «I mfitfB0& I>er fl l'ortin . íS. :ú camp du &;iit. liui. El gnanyulür serà oi finnUsta del (rmp B, A l'lli;j«'divini Il·iiuir;!" el Catl·llunya Allèt>í 1 cl cí^jtre dc llapíndenlii, Ija aitnad ónctual dVturtft Campionat ík com sedueix ; fïrnp ,\, — OLnipíc ünwcm Partits jnínift, 8^ fnnnyai, 1. Si» punliL CntnlLiiya Atlcüc l'ortita jueat^. 2; fuattyats, 1 ; oiapelnt, l-Cinc punt». C. N. Atlètic JurÍÍa, 2; cmpuiam, 2. Qtifttre punta. C-t'üLre de Dependenta. Jufat, 1 ; perdut, L Un punt. Cmp 1]. — C. N. Barocíona, quatre punts. Ud|A Esport! ra Samboyana. In* puzit& XÏUfby C. Sant Andreu, un punt. « • • AUii arribaren en l'exprÍK dc Fmtiçft del v^pre n llarceloan, per prendre pari als cumplonAla dc tennia mundial, l'equip dc la Oran Urrtunya. T/nquip t'Lnli^n-n tia fí-iiynra nccfirnls; Capits S. 1!. ílílbcrt; D. M. f-nii; ; Mm. Bcamisb; rni^s Mec ïv-ioc 1 Míjíï; frrcljç. sonyor Hurr^n, que tumbí els flcompunyava, aotunríl de jutsr en fl conenra. Avui surt Jp París ri-oníp franeèi. El dlmurís vindrà l'equip (■...''; , TEATRES avui pei» A Ics otuc. — Srnvïira M. I J. Alnn^o, C. de Go;nnr i K. Flaqui-r. ^ A la una. — J^niip Qnpléw. A les tirr. — Eknyora Docane, Mir» Rodon. Sairtlíitcenl. A Iw nwíilrí1.— Sraiori Toomelüi, KoL·lora. ïlcraïca, Siudron. A 1m cine. — Sí-pv n Jaaoico, J. 11. Sacnier, Saforlna I Raja. A Ien ;-:-'. l··-:iv..:s* M. L J. Aloaao, & de Oonur I B. Ktoqner. f A Ifs net. — Senjrir» T^oren^ Díai del Corral, Andreu 1 Gou^tjk ROM EA. — V? \ mera •osr.ió ZaomHil: "OTELLO". Hi ha obre»» í aquCitcs sdn Ics veratocet tnimorfab, que un ?ts llegeix i Ics contempla 3cmi>re amb una quantitat trumensa de prejudicis. El prcsiisí í b crítica que arrosseguen com \ina mena d'cufarícg.it mantell, ens cl trobem iempre enlrc l'obra i ela ulls ncwlrcs, però ve un moment que tul el prejudici desapareix i l'obra cus parla dc cor 3 cor, i cíií cntrefíii'-Tn íaialnicfit, cm um-s criatures íasdMdei. Olíl.'.o es una d'aquestes obres. Fins a lei cases de dispsscs b:ir:ifcs. íins als hoítaU abandouati, vemu aquel·la estan*.pa policromada de la mort dc Dcsdémona, profanada per 'es mosepsà. ÚftlJb és una Jc Ics coses mé.í pvodiades, mèi pro-iii'.uídea que ba produït la liíjrruura. peró VOtclla dc debò Tc L; rjT-ílitat incorruprilile dc Ics pedres dc Tcq^cia. Ja pjdeu ícr estam-, petes i Üíeratura vcnccjaiit's, ja podeu ler v.rsos riuicu.s i %\y.:s p^r :;j íuris*!! Kl WiirbTc romt id Piiir-u d ís Duc-*l'or velí íle Ls n^ras dc Saur Marc i tota l'aigua i toia la pedra dc Venècia sún toies que uir cop un hom les $8 vil» ics ja no m li oborrea mai més, i íIcíhores si que sc li esborren totes t.s paródici í tan! Ics falsificacioas. 1 amb VOtcl.lo, de Sliakcspcarc, pas&a cl mateix un cop un ha vfal aquell divi taaA* da:gf dc la aooctïtat am1} la retòrica, i aquell nervi psicoïúgic 'pie s'hi Ddlllga per dius, com uivt 5erjx.-la trerv-osa, i'aduna que l'obro dc Siiiài^tper.rc lé la qualiíat rliviua d;is í! mix- de Zfj^, que foren forfcts d;·m<'.ní icndusa dut d^u avorrit deb altres déus. ürV.'./o. ccaii ^gàfíàsk iot el beatra de Sbakçspeafte; però Oif·.'./o, cspccialmini, cs w\ obra que sobti, perquè a niés 2 mès deï color de l epcca i dc la tcatraILUt dc l'ï^oca; lé jvia tcatralila: un (Bodcma, qvc ultr'-p.is5a ka mes íredo cínnbiíiicions a iissuiir els ;;7únscíecles 1111c s'iii.n unjjj^cat tis bnrars dc Irutrc nirs eí^erjtí. I els trucs d'Olt'i.!^, a mes, .3 mes d'ésser Efm inics fotmidaL·lcs d'arteria tcair:tl« mu lui.» sospir» i uns K"^Cà iorl·iiu.ihl^ d'm) cos gcganli, pi'ró humanitiMru tins al moll de ros. Si cs ltn'4e $cr vist iTOteiUc^ coni'Jiia a:nb u\i s^rcascu mut U atigràcU del scm amo. Pcn^u tuia n:íca :iiïiI> atjutat gr^n eíccír. q-je és un truc icalral qij; tan tost arriba a ésser mons'iuós, i p^nsti: «íui al ni*:i:ix tenpl és cl contacte dÈ ducs àuímea que també tani loal arriba a éï^cr mí*nslruó$ i nlvttce; però l'art dd poeta aniba a ciíinbirr.r uní !v la situació de Ics ducs ànimes, íii;c prodiifix nn eíceic, al ilual 110 tenim altre remei que qualificar de sublim. lil sublim, ca H;cniura com en toies Ics arts, onta de dcíinir a(;uc:-t anperlatiu dr rexccHagi^ aquest encen subrchiimà de l'ariisu, no sabríem ben lé tn què consisteix; però veient OícI.íi>, Sense vacil.lar, aeiiic que mn^ü us ho digui, oblidant tota mena de prcjudtci-s us trobeu amb una escena, i amb la toi uiííï 'r-mtiloia pa· ■ l'emoció dieu: Això es MiblittS I I OiA io no cs solament grandiós per h ríqutaa de passió i paraula, per les tnpail.-5 dc sang i dc nervi que fant trontollar Tnla Vvhri. Es grandiós per la ininmabfe m^tura, per la gràcia diabòlica amb q'.ií comença a pknlejar-se el prüi)l(.ma de h gelosia. KI po-'ta apassiopal cs d;. 'doble en un psicòleg dels mes rcíïnítï, dels més pr-ci;i>5 i dels més cnicfcb, en ynar ar.alíiï.nüt,^ punxant i pessigant els neeomtfa més sensibles i ; mes amagat de í'üniaia. ÏCl pniccs dc la grrlrtfiia d'Otd.lo. -rles d'cl mocneot que cs forma'b primera cé^uïa gelosa, iitu que tot el cos i toia l'ànima és gclt^U pura. cega i saïvntge, m'alreviría a dir que cs l'cnccrt iit-h diran i més ecraplel di- teatre que s'hagi pri.).'!i:ii m.ii al món. Una cosa hi ha cn ÚiíLio, que no és tan vivament justificada ; aiiucMa cu^a cs la pcrs-criió dc lago. SoposaiU Olello un primari, un jincer, un enHucm^rt per la repúhíica de Veoizia í pels honors; L".;pOiu:it-lo íjn càndid com vutguiír, ícrnj)la impo^siMc que pugui creure a làjp com a Ihuneíïedat inatcixa. Tr.mbé és una mica diííeil que lago, home do es cumporta com un s:iujecte d'honor, personatge tèrbol i ll.i^ater, per ta sospita dc què h seva doua el traí anib Otcl lü, pugui arribar ■ atjucll refinament de crudehat Es que lago, cn certa part cs un inconseíeni? E) c;ís dc lago és cl punt flac <\'Oicl.lo. Jo crec que cu pot dcfeuMT i justificar el valor humà í vcrilublc d'nquciía creació. Perú al comtat de la gelosia . d'OteLlo, l'ànima i els (els de lago, no tenen aquella claredat i aquella veritat incbntestabïcs. Alguns critica hítn rcíret 3 Sh.iltespcare un excés dc retòrica. 0 divina rc^ tórica I En nom d'un primilivUmr i d'uua sinceritat, s'ataca ta retòrica. (Jn.n la retòrica es fon amb 1^ vida mateixa és la més alta maniïestació de l'art; íi retòrica dc Sl^akcspcare, fa retòrica d'Arioslo. la retòrica — no us esvereu !— dc Ralaet, representen una consistència, una m:iia d? vemis que fa Ics obres inimortals. Suhrc aquesta retòrica de Shakcspcarc podríem escriure planes i planes. Ko cs ara cl moment oportú dc parlar daque^te^ co.scs. Ju t'útüc ipie puc dir és que a mida quf pasqua els anjr), cada vegada que m'aboco a contemplar la Tctórija dc Shalicspcarc, hi veig rati ulls que cm miren, u^pt llavis que riuen Í gcmrgncn, més paL-atgcs assoleiats amb arbres d'una gràcia eletna qi:£ es mouen sempre." Aquesta retòrica és, el veslit tremolós de la vida mateixa, tan enganxat a .la vida» que pell i vestit fas una sola cns.i. ï ara paríem de Zacconi; Zacront. segons alguns, no és ben bé aquell OteUo d'abanl. Polsa a estonci s'afadlga una n.ica, potser no té aquella Ikngweia i aquella fler.íl·i-'lal cn les esc^i^s de grft vioiènda. Aíjjú scrr.n defectes mtnú»culs. La seva veu, que sempre l'arma det'mitiva dc factOT) ftfriba a tots da moments d'Otel-lo, dei de la tèbia i remjrosa defensa del seu amor, des ds les paraules iaJlades, baixes i insinuant, deies primeres sospites, íir.s a \z% imprecacions brutals 1* ala salvatges es-' g^rips dc la íbscíper-txió. Zac-iuni fa un Otcl.lo complet i magiíilic. Oïda escena, cada cen èisitna d'escena t.\:-a analitzats, mesurats i ermpresos. To: cn Zacepní és per obra o imciígènós.", es mtlfia dc Ira in^piracir.na. El fraòall du Zacooní éa tm trej^I] fred dc premcnhaciú. iï.* el vcrilublc treball ííel nrítabjle atíor. Zriccnul i -^ueix al peu dc la els prcc-plc; de Did.-rot sobre tl cc-oiediant. Jo he dit aí'.rcs vsp;adc3 que prefereixo l'escola germànica, i fúii l'c: colo. francsaa-a l'escoh italiana cn rtÍM> nue c* refereix a l'art dram.-.tic, Pcró" Zr:ccoiii. dintre la minera dc Its d-ls íti\iLiis, cs un mestre gernunitzant: és un deminador de l'impuls (rac sol-.mrní cj fú dc rcxptrícncia 1 la prova rci!itza.da. resta- Jc ta companyia ds Zaccoai en la inferpretacij A'O'.tl.la, seir-icix cem pot, no desentona massa» pcriï no con-, venç. Kl lago és un ac'.or ioi'C, intclligcfit, cdrmt dintre la diíciplhia zacconiana, però que no té encara el domini necessari, ni la gràcia per a amagar Ja composició de cada moment escènic. MLa prottib^rú üol U^s" • Aqaftsla nnvn op*rela ètneinaloçvàfua alemflnva. salr^ada diVMItfres passa» 1] í^aír^ d** NnveíaU, se^nna de lep p'ïi'aii.^s pjr ?a Nole Film, v^ nhLunir el mateix èiit a^suiiL per "lliss V6- L'argtiment d« "La gryhiblcM del bes" egfà baasat cn un asínmpl" diivctiu molt intri jísiïnl, ï'aeccid del qual lé llo al peinalrfp Winmiaf; a priocí^í del seg9f! passat. La múfíioa i inspira¬ da '&n molls jnunK-nís, a ]i qual l'aulor, Uans AiihoMt, ha sabut dí>nar-bi gran nlfani i ídip.íü. La fotnfrrafiR í^g ïamb^ ncnVcta í fa pruntfnffi arfL^nada. ï/íXBcuoirt ís admirable sòbr»^ sui·liiil la liplf sl,nyni-nla H^lliíiro i «I tpnnp s^nyn'p CUirta^a; que eon inierpr^taf' àmb aju^f ois duos i (üernéi pèniaroa djj papar í^itg a|a hi era confiat-. "La prohihició del b^s*" un nnu èxil que portarà sf^rirrim^nL molta gent al te^Lre de fievelats* , L'empresa d'aquí1?) tcfü·e Hmb c/ íi ds rü'nplaurtï \^ p&t!«lGni dfi molts aüDilradors cTlín Zaoconi, ha obtingut del s^nial &(*ínr ftaliA que doni una nepp^ouíaclrt dí larln, la qual l.indrA lloo avui, a les quatre, poaaot-ac en est-esa la íragèdia del ^ran poeta italià Gabnl D'Aunuruio, 'Oiocünda". El proper dia 2, diada de la Gaiid«ïai?«t y'imnifçuríiru al IdcrI coniivl^Luuiuiít rftíorniut, rit» la P.'üln Empnrilanesa, un e?pi'c'aclt^ ivi- ínfanís, amb s^ssfons de Titelles. PallasiWft, Kxjilu iries, ILhisioniüUss, Ventrilu^s, etc. La útòétftíié anirít a cín-rnc d'Pn Jusep Liipex. 4a milsica d'So Francesr üitell i ela lilelliíà d'l·In J^ume Angfés. LVmprepa ha a^qiiir,"l tot (*1 matt'L-ial «tf Tnristihïratica Snia Aalgj IrobanV-íé SS ifèiiertori obre.s iU: Vílànòva, Pllarra, ))tirfuòa. Arlí.·', HusinycTÍ, ÇrawtnM Prats. MíHí^ri'. ("infell l, i.vfiV Ca 111 puny. Carnós, Papu'suíjl, 1*. Sí'li'ac, MariaiííUn i nlir a mu^iÀaàei per Kn ^rànn«Bd ftaeil. Josep M. Torrens, H. Lauiulíc, £. Nnçuíà 1 altres, lítlls Oc Jm-cntut "si.int Jurtli", "Nnslrfs Amors" "nenaixeiminl", "La ïuiita Cova", 'El Místic de l'ulaaro»!*, 'nnSM de Sant Jnnli", "Flors Harcploiiin^a", "Ponoclla d'Or", "Bon Seny" i altres, tols d« roslrs liulfet, tMtSlirün umb llurs bmirtcrcfl n la ff-sla pom»^ UIhIr qoo es cr-lobi-Brà nl vnï poMe dp Sani Just Desvern or-nniUsda pels Ponr-lls ■Han C«I" i "Culrt'nnytt Tricmlaiit", da la dita polilacitl. TamM hl nnlMn repràsenUcions dels Ptimcll» dff la enmar«a del Ma dal l.lohreuat i un deleprat. Jel Dirorlori. Els pomHllstFs d? m'Ira ehl4 lat torllrnn s un quart (tc quatre, pel Baixador iA paf-ig ds Gràcia; a Sans preodan aulua que tan cl •r^rvel de Sant Just. Tols «It Pnnu lli d» Juventul sdn convidat» a n'àquuU Nslo. ,